Professional Imaging

De zich herhalende geschiedenis

Vanuit mijn vakantieverblijf op wielen werk ik heerlijk in de bergen op een zacht pitje aan PhotoNmagazine. Op enkele kilometers afstand van bewoonde-wereld lawaai, terwijl je in het weekend toch vlakbij een jazzfestival kon bezoeken. En van hier kun je het vak ook op afstand bekijken met een wat filosofischer blik dan normaal.

Na decennia fotograferen met spiegelreflexen gaat de wereld opeens weer in de richting van de meetzoekercamera, die nu ineens modisch mirrorless wordt genoemd. Net zoals kleinbeeld ineens full frame heet. Maar 24x36 mm blijft gewoon 24x35 mm, dit is een keihard vaststaand gegeven…

“Ik ben het helemaal zat om als een pakezel met zware camera’s en objectieven rond te zeulen, geef mij maar lichtere apparatuur” zoals een geroutineerd persfotograaf tijdens Professional Imaging tegen mij verzuchtte. Hij is nu dus overgeschakeld op de ‘nieuwe’ apparatuur en aan de kwaliteit van zijn werk is dit niet af te zien. “Ik hoef mijn edele delen toch niet prominent buiten te hangen om mensen ‘professioneel’ te imponeren maar onderscheidt mij toch liever door mijn fotografie dan door technische herrie er omheen.”

Na Professional Imaging begint de lente

Een groot aantal van ons zit nog uit te blazen van de 20e Professional Imaging. En dan komt het volgende evenement al, 1 april. Eerlijk gezegd gaat dit traditioneel gepaard met grappen, maar ik heb hier dit jaar eigenlijk weinig van gemerkt. Hoewel. De beste 1 aprilgrap vind ik dat premier Rutte heeft gezegd dat Nederland er financieel op vooruit gaat.

Een andere 1 aprilgrap de ik erg sterk vond is de grap van Thierry Baudet die onomwonden met grote stelligheid verklaarde dat hij de volgende minister-president is.

Over de Brexit kun je geen 1 aprilgrappen maken, die gaat of wel door (hard dan wel zacht) of niet door. Duidelijk een minder goede bodem voor een sterke grap.

Nieuwe opzet Professional Imaging Experience groot succes

In haar 20e levensjaar maakt Professional Imaging drie grote veranderingen mee. Hierdoor is de beurs weer verder in de ontwikkeling gegroeid. Was de beurs in de eerste editie van 1999 al opmerkelijk in haar aanbod, nu in 2019 was er in verhouding tot destijds een grote evolutie te zien. De vernieuwde opzet van Professional Imaging is een groot succes geworden.

Op deze twintigste (jubileum) editie vonden 10.430 bezoekers de weg naar ‘De Loods' in Nijkerk, een recordaantal. In verhouding met 2018 betekent dit een stijging van het bezoekersaantal van 6,7%. Hun reacties en oordeel was ongekend positief.

De verrassing van de beurs

Voor deze ‘Experience’ editie waren er, behalve het lezingaanbod en de demonstraties, workshops en presentaties van hoog niveau, ook met vermaarde sprekers uit het buitenland, activiteiten van diverse aard. Zowel georganiseerd door de organisatie als ook door de exposanten. Er waren meer lezingen, demonstraties, masterclasses, live shoots dan voorheen en activiteiten waarbij de bezoekers zelf konden fotograferen. Zowel in de theaters als op de beursstands.

Ook op het gebied van promotie werden er enkele zeilen bijgezet, door het benutten van het netwerk van deelnemende exposanten en zelfs trouwe bezoekers en door middel van nieuwsbrieven, maar ook voor het eerst door radioreclame. Eigenlijk geldt voor exposanten, organisatie en bezoekers: “Een goede beurs maak je samen.”

Hoewel wij als media-partner voorbereid waren op het gebodene heeft Professional Imaging Experience ons dit jaar verrast.

Professional Imaging voor de 20e maal!

De eerste Professional Imaging ontstond 20 jaar geleden. Het was voor veel mensen in beeldland een interessante beurs. Zelf heb ik deze als fotograaf en als hoofdredacteur van het helaas door het beleid van de uitgever ter ziele gegane blad ‘De Fotograaf’, van begin af aan mee mogen maken. Ik heb altijd een groot respect gehad voor de ‘uitvinder’ Peter Duringhof, ook van huis uit fotograaf, die er in slaagde iedere editie weer een nóg betere beurs te bieden. Met een tomeloze geestdrift, enthousiasme en een perfectionisme dat meer doet denken aan een horlogemaker dan aan een beursorganisator.

Een van de grote krachten was dat Peter ook zijn medewerkers wist te vinden. Zijn echtgenote ontpopte zich als een zeer secure bewindvoerder van het secretariaat, de kinderen met in het kielzog hun vrienden werden ingezet voor de diverse taken, eigenlijk is Professional Imaging in de grond een familiebedrijf. Zelfs aan de familietafel gingen de gesprekken vaak over de beurs.

Professional Imaging 20 jaar

De geschiedenis van Professional Imaging begint heel eenvoudig, bijna braaf. Met de Foto Vijfdaagse. Dit was een nogal afgeschermde club van importeurs en toeleveranciers. Meldde zich een 'concurrent' voor deelname dan werd er direct een veto uitgesproken. Een vrij kindelijke manier om te proberen je handel te beschermen door uitsluiting van concurrentie. Het product moet het namelijk winnen op de kwaliteit en door te proberen via uitsluiting van concurrentie een monopolie te creëren. Dit is in mijn ogen dé manier om je bestaansrecht te ondermijnen, de koper van je product maakt de keuze en wil daarin niet worden gehinderd door wijsneuzen die voorschrijven wat wel of niet wordt gekocht. Dit kruideniersdenken werd de organisatie noodlotting en leidde uiteindelijk via de FotoVierdaagse en de FotoDriedaagse tot de FotoNuldaagse.

Doorzakker

De beurs verhuisde in grotere opzet naar Van der Valk te Tiel, alwaar men begon met een kleine ramp. De vloer van het gebouw waar de beurs zou worden gehouden stortte iets meer dan een week voor de eerste beursdag in. Het gelukte Peter Duringhof te elfder ure een andere locatie te vinden, in het NBC congrescentrum te Nieuwegein.

Meer dan schroefjes

Het vak is meer dan moertjes en schroefjes. Er werden internationale sprekers gecontracteerd, Professional Imaging ontwikkelde zich in de loop van de tijd tot een kenniscentrum, inspirerend, leerzaam, levendig, relevant voor de fotografie en bovendien tot marktplein van de beroepsfotografie waar collega’s van diverse pluimage elkaar konden ontmoeten.

Topklasse sprekers

Het was van meet af aan duidelijk dat Professional Imaging een grotere kans van slagen zou hebben wanneer er ook educatie zou worden geboden. Zelfs de meest geroutineerde vakman of vrouw kon hier het voordeel mee doen. Een van de gasten was Photoshopguru van het eerste uur Scott Kelby, wereldwijd bekend van zijn boeken en trainingen, hij gaf er evenals mensen van zijn staf regelmatig acte de présence.

Frank Doorhof

Een van de fotografen die je telkens weer ziet op Professional Imaging is Frank Doorhof. Het is een waar genot om hem aan het werk te zien met modellen waar hij alles uithaalt, met het licht waarvan hij alles begrijpt, en met het boeiende verhaal dat hij vertelt. Een fotograaf die gewoon heel simpel met twee benen op de grond staan en die ons bijna bombardeert met uitzonderlijk goede beelden en zijn kennis graag deelt met geïnteresseerden. Hij speelt moeiteloos met licht. Bovendien is het een vriendelijke en bescheiden collega die nooit naast zijn schoenen loopt. Maar die wel weet wat hij wil.

Frank’s praktijk bestaat uit het maken portretten, van gewone mensen, van BN-ers en uit modefotografie. Het grootste deel van zijn tijd geeft hij echter workshops modelfotografie, in de studio in Emmeloord, maar ook op spannende locaties in binnen en buitenland. Kastelen, musea en leegstaande industriële gebouwen vormen dan vaak de omgeving. In zijn fotografie en bij workshops legt hij een eigen stijl en opvatting aan de dag met een verrassende creativiteit. Spontane invallen gaat hij ook niet uit de weg.

Professional Imaging 2018, bijna een jubileum

Er zijn twee zaken waarop je in Nederland kunt rekenen. Het weer, valt overwegend tegen, Professional Imaging, altijd een succes. Komend weekend gaat de 19e editie van deze beurs van start. Van zaterdag 24 maart tot en met maandag 26 maart is het weer een waar spektakel in Nijkerk. En nét geen jubileum, Professional Imaging is aan de 19e editie toe.

De genomineerden van de PIA d’Or Award zijn inmiddels ook bekend. Het zijn Reiny Bourgonje – Heerenveen, Deborah Roffel – Opende, Tom Baetsen - Nederhorst den Berg, Ton Bennemeer – Waddinxveen, Peter Friederich – Almere, Martin Hol – Biervliet, Adrian Kuipers – Apeldoorn, Frank van Boxtel - Sint Michielsgestel, Jolanda Siemonsma - Sneek en JeRoen Murré – Beverwijk. De winnaars worden zaterdagmiddag 24 maart bekend gemaakt tijdens Professional Imaging waarna de expositie van de inzendingen wordt geopend.

Er is zoals wij gewend zijn een keur van internationale sprekers over uiteenlopende onderwerpen op drie podia, het Adobe theater, het Live Shoot theater en het Fotografencafé (CameraNU.nl). Bovendien zijn er in verschillende stands demonstraties en sprekers. Iedereen die uit is op kennis kan hier het hart ophalen.

Professional Imaging 2017, achteraf beschouwd

Als er iets deprimerend is dan is het een crisis. Vooral wanneer mensen elkaar gaan vertellen dat er een crisis is. De bestedingen lopen terug, normale vervangingen worden uitgesteld en ook bij de fotograaf loopt het wat minder storm. De fotojournalist zag zich geconfronteerd met dalende inkomsten door fusies en uitgevers die hun afnemers afknepen met lage tarieven, ingegeven door hun overvolle luiers (een echte uitgever doet het namelijk niet in zijn broek). Volle luiers veroorzaakt door de angst voor het “weet-je-wel-dat-het-crisis-is” spook.

Natuurlijk is het ook te danken aan de teruggang van de oplagen, de drukkerijen sluiten ook de een na de ander. Maar of die paar tientjes nu een groot blad kunnen redden..? De reden zou kunnen zijn dat uitgevers proppen A4 tussen de oren hebben en zelfs nog proberen om nieuwe bladen van de grond te trekken. Dat zou de reden zijn dat auteurs ‘niet betaald hoeven te worden’. Auteurs die je inhoud leveren, vaklieden waar je trots op zou moeten zijn.

En zo langzamerhand kwam dan het machtige raderwerk dat economie heet weliswaar niet tot stilstand, maar de raderen draaiden aanmerkelijk minder snel.

In die zin mag het uitzonderlijk  heten dat de bezoekersaantallen constant zijn gebleven. Vanaf de beurs in 2014, het eerste jaar in De Loods in Nijkerk, werden er jaar op jaar rond de 9.000 bezoekers geteld. Het aantal exposanten nam in deze periode zelfs toe. Het is zeer zeker aan de kwaliteit van het gebodene op Professional Imaging te danken dat dit jaar zelfs 9.689 bezoekers werden geteld tegen 8.912 vorig (crisis) jaar.

Professional Imaging, nieuwe kansen liggen op straat

Het was weer hels. Mensen vragen ons wel eens waarom wij op een beurs gaan staan. Ruim 9.000 bezoekers te woord staan (lukt natuurlijk nooit), voorbereidingen, gesjouw, afbouwen.

Wij lieten 4.000 flyers drukken, er bleven er zo’n 2.000 over. Logisch, want velen hebben PhotoNmagazine al in de afgelopen 6 jaar ontdekt. Ook de inrichting van de stand kon simpeler (en fraaier), wij bouwen nu in een half uur op en in een half uur af.

Wij hebben in de ruim 6 jaar PhotoNmagazine geleerd wat het is om op Professional Imaging te staan. Wij maakten ook de verhuizing van het NBC in Nieuwegein naar De Loods in Nijkerk mee. De beurs in het veel grotere ‘Nijkerk’ leverde 3.000 bezoekers méér op dan de 6.000 in Nieuwegein.

“Wie komt er nu in Nijkerk?” was een vraag van een fotograaf, “Veel te ver weg.” De Amsterdammer die de vraagt stelde kwam echter tot de ontdekking dat het net 10 kilometer verder was dan Nieuwegein, maar met minder parkeerproblemen. Nijkerk ligt ook net zo ver van Groningen als van Antwerpen, dus centraler zelfs dan dat overvolle Nieuwegein.

Professional Imaging, Turkse ministers en hoe waterstofperoxide bijna kon winnen

Merkwaardig hoe soms dingen samenvallen. Midden in de voorbereidingen voor Professional Imaging was er de aanloop naar de Nederlandse verkiezingen met veel geblaat en peilingen waarvan je uit ervaring weet dat deze niet kloppen. Met nietszeggende prietpraat en speculatieve zwets op radio, tv en andere media.

Om gek van te worden, zo veel tegelijk. In ieder geval worden deze woelige dagen afgesloten met andere woelige dagen, weldadig aandoende dagen als een aangenaam bad. Op Professional Imaging kunnen wij ons weer onderdompelen in mooie en handige speeltjes, luisteren en kijken naar goede sprekers en demonstraties of workshops bijwonen. En natuurlijk oude vriendschappen hernieuwen en misschien nieuwe opdoen. Mijn vriendelijkste gezicht ligt al gestreken in de la.

Professional Imaging, de 18e editie al weer!

Professional Imaging, zo schreef ik ooit, is de jaarmarkt van de Nederlandse beroepsfotografie. Een plaats waar vak beoefenaars elkaar weer persoonlijk ontmoeten. Vanaf het begin heeft PI een evolutie doorgemaakt, die gelijke tred hield met de ontwikkelingen in de wereld van het beeld.

Geen pure handelsbeurs maar educatie

PI is eigenlijk nooit een handelsbeurs geweest zoals er zo velen zijn. Vanaf de eerste maal werden er internationale sprekers gevraagd met een goede naam, mensen die in alle uithoeken het vak van betekenis waren en zijn. Er werden demonstraties gegeven, het was een evenement waar behalve het oriënteren op producten en gereedschappen, de nadruk lag op educatie, voorlichting en het vergaren van kennis.

Gaandeweg werd het toch al hoge niveau steeds hoger en steeg mee met het niveau dat van de vakman werd verlangd. PI werd ook door het buitenland ontdekt. Zowel aan de zijde van het publiek als aan de zijde van de exposanten. En zelfs in de ernstige crisis die rond 2008 culmineerde, waarin een aantal fotografen moeite had om overeind te blijven en waarin velen een forse stap moesten terugdoen, bleef het bezoekersaantal toch gehandhaafd op rond de 6.000 bezoekers.

Drie dagen Professional Imaging 2016, een weergaloos feestje in Nijkerk

Voor de zeventiende maal gingen op 12 maart 2016 om half tien de deuren open voor de lange rij mensen, die zich al verzameld hadden voor De Loods in Nijkerk, om bij de eersten te horen die binnenkomen voor de ochtendsessies die vanaf tien uur beginnen. Deze dag om een goede zitplaats te veroveren in het Adobe theater waar hoofdspreker Joel Grimes drie kwartier zijn verhaal hield, want voor de sessies geldt: 'vol is gewoon vol'.

Enthousiast team

Op de kopfoto is het team te zien dat verantwoordelijk was voor het reilen en zeilen. Van de ingangscontrole, het oplossen van kleine en grote problemen van de bezoekers en de standhouders tot de begeleiding van de sprekers en het bedienen van de apparatuur op de podia. Helaas kon niet iedereen er op staan. Het gehele team wordt namens de bezoekers door PhotoNmagazine heel hartelijk bedankt voor hun inzet! Zonder hen geen Professional Imaging!

Ik heb er zin in…

De tijd gaat snel. Even Pasen, Kerst, Oud en Nieuw en Professional Imaging staat voor de 17e maal voor de deur. Het tovert het leven gedurende twee weken om in een dolhuis, waarna er een ontzettend inspannend, ontspannend, leuk, leerzaam, aangenaam en bijzonder lang weekend voor de deur staat. Professional Imaging.

De advocaten die deel uitmaken van de redactie zijn ook weer van de partij om te speeddaten met de bezoekers. Hebt u een probleem op gebied van intellectueel eigendom? auteursrechtelijk probleem? Kitty, Daniëlle, Linda, Carrie en juridisch medewerkster Chloé die nog een opleiding op HBO niveau volgt staan iedereen kort en informatief te woord. Niet alleen auteursrecht, maar ook merken- en ondernemingsrecht kunnen aan de orde komen..

AV Studio talkshow

ZATERDAG 12 MAART

10.45-11.45  Nieuwe trend: oude technieken
met Hans de Kort (maakt portretten op natte collodion) en Roger Cremers (categorie-winnaar bij World Press Photo 2009), reportagefotograaf die analoog werkt.

13.15-14.15  De fotograaf als ondernemer: auteursrecht, ondernemersvaardigheden
met Peter van den Doel (directeur DuPho) en Martin Hogeboom (succesvol beroepsfotograaf)

Hausse in fotografiebeurzen

2015 was een opmerkelijk jaar. Niet in de zin dat er zoveel wereldschokkende gebeurtenissen plaats vonden, of revolutionaire zaken waren te beleven. Maar wel, buiten de gevestigde orde, nogal wat ambitieuze roeptoeterij, uitmondend in een boterzachte natriekende veest dan wel in de immense stilte die astronauten uitsluitend in een ruimtelijk vacuüm aantreffen.

Fotografiebeurs op wereldniveau

In Europa zijn er een aantal grote fotografische evenementen. Van wereldfaam is uiteraard de Photokina in Keulen en je zou er in zekere zin ook de IFA elektronicabeurs toe kunnen rekenen, alleen gaat het daar niet uitsluitend over fotografie. Zoals niet alleen door Samsung, die haar eerste CMOS sensor geïntroduceerde, maar ook het oprekken van het vak van fotograaf naar het werken met smartphones. En ook gaat het over digitale communicatie en transmissietechnieken ten behoeve van twitterige zwets en al dan niet bewegende selfies via ether, kabel en satelliet. Maar om het verder te beperken tot fotografie, ook Paris Photo heeft, net als toonaangevende grootschalige evenementen op fotografisch gebied, een bovennationale uitstraling.

Fotografische beursbuikloop

Buikloop is een nare toestand. Onze oosterburen hebben er zelfs een nóg plastischer benaming voor, ‘Durchfall’. Een beproefd oud middel om dit tegen te gaan is Norit. Hoewel, er zijn vormen van doorvallende buikloop zoals awarditis, die niet te bestrijden lijken.

Zo kenden wij een aantal jaren een eindeloze stroom van awards, gelanceerd door iedere instelling die meende iets kunnen melden. Met uiteraard, wisselende resultaten. Sommig geawardeerd werk wil de rechtgeaarde beeldbeoefenaar zelfs niet eens zien, omdat de maag omkeert van hetgeen de wereld kond wordt gedaan (nee, foei, geen spelfout!).

Gelukkig werd het wat rustiger aan het front, de wereld leek uitgeawardeerd te zijn, tot vorig jaar een nieuwe vorm van buikloop de kop op stak: de beursbuikloop. Een toename in beurzen, van kleine beursjes, goedbedoeld verheven tot amateurniveau, tot als spectaculair aangekondigde gedrochten met meer pretentie dan effect. Een voorbeeld was het monster dat men in de Jaarbeurs te Utrecht wilde lanceren, je kon op deze 'vakbeurs' zelfs leren hoe je moet fotograferen.

Aftrap voorbereidingen Professional Imaging 2016

Eerste stappen nieuwe opzet 17e editie (12-13-14 maart 2016) gezet

Vandaag werden de deelnameformulieren aan de exposanten van Professional Imaging verzonden. Op verzoek van beursgangers én van enkele exposanten worden enkele belangrijke wijzigingen ingevoerd die tot verdere verbetering voor alle partijen moeten leiden.

Onverwacht succes, stijging bezoekersaantal met bijna 50%

Tot en met 2015 was de toegang tot de beurs voor de bezoekers geheel kosteloos. Dit was het tweede jaar dat de beurs niet in Nieuwegein, maar in beursgebouw 'De Loods' in Nijkerk werd gehouden. Zowel de parkeerruimte als de grootte van het NBC waren niet toereikend meer. Ook dreigde de daar geboden ruimte te klein te worden om aan de vraag van de exposanten te voldoen. In Nijkerk werd deze ruimte gevonden. Het resultaat waren een grotere beursoppervlakte en ruimere gangpaden.

Professional Imaging 2015, wekelijkse update

update 3 april 2015

28, 29 en 30 maart feest

Het wordt zo langzaamaan saai, de 16e editie van de belangrijkste beurs van de BeNeLux is ook ditmaal een succes geweest. Ons jaarlijkse fotografenfeestje werd ook dit jaar druk bezocht. Het team van de beursorganisatie is vlekkeloos op elkaar ingespeeld, niets wordt aan het toeval overgelaten en er zijn vrijwel geen incidenten.

Bespiegelingen aan de vooravond van een beurs

De eerste Professional Imaging die ik meemaakte voelde als een grote gok betreffende het welslagen. Met de laatste Profoto in Den Haag nog in gedachten. Deze traditionele beurs kalfde zienderogen af. De laatste editie zag ik daar trieste mannen in lege stands die je aankeken met een smekende blik: "Kom alsjeblieft bij mij, verkopen hoeft niet, maar aanspraak...

Lege gangpaden en babbels

De beurs had nog gered kunnen worden. Met een militaire oefening in de gangpaden, dat leek nog wel het meest zinvolle en nog veilig ook: publiek kon onmogelijk door een granaat worden getroffen.

Wat wel bleef waren de soms saillante verkoopargumenten. Een wel zeer merkwaardige kwam van de man de flitsers verkocht met het aanzien van langwerpige koektrommels. Paar knullige kleppen er op. "De flitsers zijn rechthoekig. Omdat de sluiter van een camera ook rechthoekig is maak je met een rechthoekige reflector een bijzonder efficiënt gebruik van je flitsvermogen en dus van het rendement. Je verdeelt hiermee het licht over het gehele beeld. Een ronde reflector doet dit niet, daar gaat veel licht verloren. " Ik vertelde hem dus dat wij niet tot zaken konden komen: "Jammer, ik heb een Rolleiflex en dat beeld is vierkant..." Er is zo hier en daar nog steeds niets veranderd in dozenschuifland...

Professional Imaging 2015 Sprekerslijst bekend

Vandaag is de complete sprekerslijst (de key notes) voor Professional Imaging 2015 bekend gemaakt. De meeste namen zullen bekend in de oren klinken, de sprekers komen zowel uit binnen- als buitenland en hebben ieder voor zich in de praktijk iets neergezet.

Ook dit jaar belooft Professional Imaging, wederom na groot succes in Nijkerk, haar gevestigde naam als dé vakbeurs in de Benelux weer waar te maken.
Hier volgen de hoofdsprekers en enkele voorbeelden van hun werk.

In ieder geval staat PhotoNmagazine ook op de beurs, wij verheugen ons er op in levende lijve en goed gesprek met lezers en potentiële lezers aan te kunnen gaan.

Scott Kelby hoofdspreker

Een van de meest markante personen uit de wereld van de fotografie is wellicht Scott Kelby. Scott is ook een van de moeilijkst benaderbare personen. Vandaar dat het zeer bijzonder is om hem wee te mogen verwelkomen.

Velen kennen Kelby als Photoshop en Lightroom expert, hij stond aan de wieg van de ontwikkeling van trainingen, heeft meer dan vijftig boeken op zijn naam staan, geeft zo'n zestig tot zeventig seminars en lezingen per jaar en maakt zich ook zichtbaar met podcasts en andere publicaties. Zijn boeken zijn vertaald in tientallen verschillende talen, waaronder Chinees, Russisch, Spaans, Koreaans, Pools, Taiwanees, Frans, Duits, Italiaans, Japans, Nederlands, Zweeds, Turks en Portugees, om er maar een paar te noemen.

Hoe het is begonnen

Scott is een zeer vriendelijke en ook heldere prater. Het plezier in wat hij doet straalt van hem af. Ik vraag hem hoe het allemaal zo is gekomen. Hij haalt even adem en begint dan.

Enquête Professional Imaging 2014 afgesloten

Met de heli naar een bevriende boer, brood mee en armoe

Naar aanleiding van de nieuwe locatie en opzet werd er door PhotoNmagazine.eu een enquête uitgeschreven, er reageerden 35 respondenten. Op zich een teleurstellend aantal, het kan niet als representatief worden beschouwd. Maar het geeft wel een indruk over de wijze waarop de beurs door de bezoekers en exploitanten werd ontvangen, over het algemeen als redelijk tot goed. 15 mensen vonden het zeer aantrekkelijk en 16 vonden het aantrekkelijk. Er was 1 respondent die de beurs matig vond en 2 mensen oordeelden 'slecht'.

Beeldkotserij, babyfotografie en jeugdige vrijheid

Soms wordt je door jonge fotografen weer in je spoor gezet. Of liever gezegd, in je ouwemannenwerkwijze bevestigd.

Bij de traditionele pluimveevriendelijke hanenkraaiwedstrijden (er liep ook een partij-voor-de-dieren-achtige mevrouw rond die dacht dat de hanen met elkaar op de vuist zouden moeten) liep iemand te fotograferen. Naar bleek de dochter van de dochter van een van mijn vrienden die met haar opa mee was gekomen. Zoals door haar trotse moeder werd uitgelegd, zij was naast haar studie ook door journalistiek gefascineerd en door fotografie en zij gaf zich daar dan ook ongebreideld aan over.

Aanstormende talenten?

Professional Imaging groter dan ooit

Een opsteker voorde Belgische en Nederlandse fotografie. Professional Imaging 2014. Een fantastische beurs en dat in tijden die economisch zeer moeilijk zijn. Een beurs die volgens een Vlaams exposant internationaal geen slecht figuur slaat. Hugo Lenvain van kartonnage Positiv, maker van zeer exclusieve en toch betaalbare presentatiemiddelen en notoir aanwezig op alle zelfrespecterende beurzen in Europa en daar buiten: “Samen met de beurs in Parijs de beste beurs van Europa, alleen heeft deze beurs mijn voorkeur.”

Plannen

Peter Duringhof vertelde al in een zeer vroeg stadium over zijn plannen. Het NBC werd te klein, na de verbouwing zou er nog meer standruimte af gaan. Bovendien was er een wachtlijst van exposanten, Peter moest nee verkopen. En een nieuwe locatie betekent een zeker risico. De bezoekers én de exposanten zijn na 14 jaar gewend aan de ruimte en de opzet. Gewend aan de geografische ligging. Gewend aan dit fenomeen, dat een jaarlijks terugkerend feest betekent. Gewend aan de inrichting die ook zal veranderen. En hoewel Professional Imaging de laatste jaren een bezoekersaantal van rond de 6000 wist te genereren, verhuizen blijft een risico. Er ontstond dus een zoektocht, een zoektocht naar een geschikte locatie, waar Peter de beurs ook uit zou kunnen bouwen.

Nieuwe prijs, de Blikken Camera

Op de beurs Professional Imaging was er een tentoonstelling te zien van de laatste Zilveren Camera. Met werkelijk prachtig werk. Voor wie het nog niet wist volgt hier (een deel van) het mission statement van de Zilveren Camera:

De stichting De Zilveren Camera heeft als taak de kwaliteit van de fotojournalistiek in Nederland te verhogen, een opdracht die stamt van de oprichters in 1949. Het huidige bestuur koestert die gedachte tot op de dag van vandaag.
(….)
Het belangrijkste instrument voor de stichting is de jaarlijkse wedstrijd om de Zilveren Camera: de beste nieuwsfoto, omringd door prijswinnaars uit verschillende categorieën. De website, de tentoonstellingen en het jaarboek zijn de belangrijkste uitingen van de Zilveren Camera. Het gaat niet alleen om een onderlinge wedstrijd: de Zilveren Camera wil ook de verworvenheden van de fotojournalistiek tonen aan een groot publiek.

Professional Imaging, nog ruim een week te gaan

Professional Imaging staat nu écht voor de deur. Volgende week is het zo ver, wij verheugen ons er niet alleen op maar zijn koortsachtig aan het bedenken hoe wij onze beursstand zullen indelen. Tenslotte is de locatie in Nijkerk anders dan wij zijn gewend.

Naar onze mening is dit het beste programma dat ooit door Professional Imaging is geboden. Dit kan door de schitterende locatie, waar op drie podia de lezingen en wordkshops worden gegeven. Met sprekers van niveau. Een van hen is de vermaarde Joe McNally. Toevallig ontdekte ik een, weliswaar commerciële, video die zijn manier van werken demonstreert. Een outdoor portret met 3 speedlights om hoge contrasten te overbruggen en een grote scherptediepte te krijgen: klik hier.

Professional Imaging riant verhuisd

Professional Imaging, een van meest bijzondere beurzen van Europa, staat weer voor de deur. Einde van de maand is het zo ver. En wij verheugen ons er op, zoals altijd.

Een van de nadelen van Professional Imaging heb ik altijd de locatie gevonden.. Voor deze beurs een toch ietwat krap parkeerterrein, de bereikbaarheid met openbaar vervoer liet te wensen over en natuurlijk het al maar drukker wordend verkeer. Dus toen Peter Duringhof mij in vertrouwen vertelde dat Professional Imaging ging verhuizen was ik blij verrast. Hoewel, je zal maar naar de RAI toe moeten of naar de Jaarbeurs. Of de Brabanthallen. Groot en onpersoonlijk. En weer dat drukke verkeer.

Toen ik hoorde dat de beurs in Nijkerk een plaats zou krijgen was dat zeer bevorderlijk voor mijn humeur. Een NS station, een pendelbus die speciaal voor de beurs rijdt, centraal gelegen in Nederland, vlak bij de A28. Al klinkt het voor sommigen ‘erg ver’. Dat was het commentaar dat ik bij verschillende collega’s hoorde, overigens uit de Randstad. Maar ja, wanneer je ook nooit de Randstad uit komt…

Professional Imaging

Op het allerlaatst werden er nog twee sprekers ingevoegd in het programma van 2014, een zeer goede aanvulling die in het keynote-programma eigenlijk niet mochten ontbreken. Het nu wel zeer complete palet is uiterst aantrekkelijk voor de bezoeker. Organisator en fotograaf Peter Duringhof laat hiermee zien dat het, zelfs in economisch moeilijker tijden, toch mogelijk is zonder kosten voor de beursbezoekers een beurs met een programma van formaat te bieden. Met een kwaliteit die ook dit maal weer boven die van alle vorige edities uitstijgt. De bezoeker ziet hier soms oude bekenden, soms nieuwe gezichten, maar bij iedere lezing, demonstratie of workshop ligt de lat zeer hoog.

Professional Imaging biedt hiermee een inspirerende verscheidenheid van sprekers, vanuit verschillende disciplines en ieder met een eigen stijl, aanpak en visie.

De hoofdspreker is Joe McNally

Een fotograaf met bijzondere kwaliteiten. Hij werkte in zijn dertigjarige carrière onder andere voor National Geographic en was staffotograaf bij Life Magazine. Verder publiceerde hij in vele andere toonaangevende bladen, zoals Time en Newsweek en voerde opdrachten uit voor Adidas, Nikon, Sony en andere grote bedrijven. Joe McNally is bovendien een begenadigd schrijver, zijn boek The Hotshoe Diary werd een bestseller. Tevens geeft hij wereldwijd workshops.

In de nasleep van 9/11 realiseerde McNally met behulp van 's werelds enige levensgrote Polaroid camera een project genaamd 'Faces of Ground Zero'. De serie ging op tournee in 2002, de foto’s werden ook in boekvorm uitgebracht en genereerde ongeveer $ 2.000.000 voor de hulpverlening.

Degene die in het bezit is van een van zijn vele boeken moet zich de kans niet laten ontgaan deze tijdens de signeersessies van deze meester van de strobistische fotografie te laten signeren.

Professional Imaging verhuist

Voor Professional Imaging begint het nieuwe jaar met een wachtlijst voor standhouders, alle standruimte is volledig bezet. Omdat de oude locatie in Nieuwegein, het NBC, te klein werd heeft beursorganisator Peter Duringhof besloten om de beurs te 'verhuizen' naar de beurshallen 'De Loods' te Nijkerk. Hiermee is de totale beursoppervlakte van 1800 naar 6000 vierkante meter vergroot, dus met ruim 65%.

Editie vijftien

Voor de vijftiende maal op rij wordt Professional Imaging 2014 op 29.30 en 31 maart gehouden in Nijkerk. De Blokhoeve was al te klein, een interne verbouwing maakte de effectief bruikbare oppervlakte nog eens kleiner. Ook de toegenomen verkeersdrukte en de krappe parkeerruimte waren verbeterpunten.

Peter Duringhof: “Het vinden van de ideale ruimte voor een beurs als Professional Imaging is geen sinecure. Een dergelijke beurs moet een bepaalde uitstraling hebben, die zet je niet zomaar in een hal op een industrieterrein. De jaarbeurs is hiervoor ongeschikt omdat je daar verdrinkt in de grootte en de onpersoonlijke sfeer. Ook bijvoorbeeld de Euretco hallen in Houten of de Brabanthallen in Den Bosch zijn ongeschikt voor een dergelijke beurs. Er moet iets van sfeer zijn men moet er prettig kunnen vertoeven.”

Uitverkocht

Dat de beurs een belangrijke functie vervult was al duidelijk, met een aantal jaren in successie bezoekersaantallen van ver boven de 6000 bezoekers. Dit jaar waren, ondanks de grotere oppervlakte, de standruimtes voor de exposanten vorige maand al compleet uitverkocht. Er is momenteel een wachtlijst.

Professional Imaging 2013, een nabeschouwing

Professional Imaging 2013 is nu amper één week afgelopen. PhotoNmagazine mocht ook dit jaar het jaarlijkse beeldmakersfeest, want dat is het, vanuit een beursstand meemaken. Een observatie van een levendig marktplein, dat een afspiegeling is van de hedendaagse beroepspraktijk in België en Nederland.

Expositie Iconische Beelden van H.M. Koningin Beatrix

Ter gelegenheid van de troonwisseling werd er op Professional Imaging een bijzondere expositie gepresenteerd van portretten uit de geschiedenis van het leven van H.M. koningin Beatrix, gemaakt door een aantal erkende hoffotografen.

De fotografen John Thuring, Rob Ris (Studio Max Koot), Robin Utrecht, Jeroen van der Meyde, Werry Crone en Raymond Rutting tekenden voor beelden die bepalend zijn geweest voor het imago van de koningin.

De expositie werd na afloop van de beurs overgebracht naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. De expositie aldaar loopt van 22 april tot en met 13 juni  2013. Voor meer informatie kijk op www.kb.nl.

Professional Imaging 2013, de veertiende editie

Professional Imaging is een beurs die zichzelf ieder jaar opnieuw weer bewijst. Met een gemiddeld aantal bezoekers van 6.000+ en praktisch ieder zich zelfrespecterend bedrijf op gebied van toelevering vervult de beurs een belangrijke rol. Het gaat niet alleen over het schuiven van de dozen, alles draait vooral om zinnige informatie van de zijde van de fabrikanten, ook de seminars en workshops van internationale sprekers dragen bij aan het bijblijven op het vakgebied, het inspireren en aan kennisvermeerdering. Bovendien is de beurs een uitstekende plaats geworden om collega's te zien en contacten op te doen.

Peter Duringhof