In deze maandelijks terugkerende rubriek geven we een selectie van min of meer recent verschenen fotoboeken die we graag onder de aandacht brengen. Steeds wordt minstens één van de vermelde titels nader belicht. Deze keer viel de keuze op het overzichtswerk 'The Best of LensCulture - Volume 2'.
LensCulture is een wereldwijd opererend platform voor hedendaagse fotografie. De organisatie werd in 2004 opgericht met het doel om de beste fotografische talenten te ontdekken en onder de aandacht te brengen van zoveel mogelijk fotografieliefhebbers. Ook wil men fotografen helpen om zich creatief en professioneel te ontwikkelen, zowel via professionals als beurzen.
Via een webmagazine en sociale media bereikt men naar eigen zeggen maandelijks 3 miljoen mensen. De organisatie leert nieuwe talenten kennen via festivals, portfolio besprekingen, afstudeerexposities én – last but not least – via internationale fotowedstrijden.
In 2017 verscheen bij Schilt Publishing het overzichtswerk 'The Best of Lensculture - Volume 1’. En onlangs kwam het tweede deel uit. Er staan honderden foto's in van 162 fotografen uit 38 landen die werk inzonden voor vier fotoprijzen.
'Global snapshot' •
Het gaat op de eerste plaats om de LensCulture Exposure Awards, gewijd aan de 'freshest and most exciting photography work being created today', werk dat laat zien hoe goed fotografie gebruikt kan worden als een universele taal 'to tell compelling stories, express emotions, explain complex situations, reveal injustices, share the wonders of nature or celebrating beauty', zo schrijft LensCulture-oprichter Jim Casper in zijn voorwoord. (Een mooie samenvatting, lijkt me, van wat je met fotografie allemaal kunt doen).
Verder zijn er de Portrait Awards, Street Photography Awards en de Emerging Talent Awards. De jury bestaat uit 30 experts, onder wie Magnum-fotografen, gezaghebbende publicisten, galeriehouders en uitgevers.
Jim Casper noemt het in het boek bijeengebrachte werk 'a truly global snapshot of photography as it is being practised today’.
De foto's gaan steeds vergezeld van een korte tekst, meestal van de fotograaf zelf, die soms verhelderend en interessant is, soms nogal hoogdravend en pretentieus.
Prostituanten •
Het boek opent met de foto's van de Emerging Talent Awards, op de eerste plaats de foto's die vallen onder de afdeling 'Juror's Pick'. Het wordt niet uitgelegd maar kennelijk worden die hoger gewaardeerd dan de categorie ‘winners’. Het bevreemdt hier ook de schitterende zwembadfoto tegen te komen uit het fotoboek dat ik al eerder in deze rubriek besprak: 'Setting the Stage | North Korea' van Eddo Hartmann. De Nederlandse fotograaf kun je toch geen 'opkomend talent' meer noemen?
Dan komen de Portrait Awards aan de beurt. De Spaanse fotografe Cristina de Middel, onder meer bekend geworden door haar fotoboek 'The Afronauts', won de '1st Place Series' met een opmerkelijke serie over vaste klanten van prostituees in Rio de Janeiro. In de categorie 'Singles' eindigde de Nederlandse fotograaf Chris de Bode op de eerste plaats met een foto van een vader en dochter in Mozambique.
In de categorie 'Series' bij de Street Photography Awards ging de eerste prijs naar de Belgische fotograaf Hakan Simsek, de tweede naar de Spaanse fotograaf Alberte A. Pereira en de derde naar de Italiaan Antonio Privitera – alle drie fotografen van wie ik meer werk zou willen zien.
En dat laatste geldt zeker ook voor diverse fotografen bij de Exposure Awards. Hier werd Eddo Hartmann met foto's uit zijn hierboven al genoemde fotoboek de overtuigende winnaar in de categorie ‘Series’.