Colormanagement

Dagcursus Colormanagement

Colormanagement volgens ISO 12646:2008, ISO 12647:2010 en ISO 3664:2009

Vrijwel dagelijks komen er telefonisch en per mail vragen binnen over uiteenlopende onderwerpen.  Vandaar dat, mede op verzoek van een aantal fotografen, besloten werd dagcursussen colormanagement op te zetten.

GIMP

In de schrijvende fotopers wordt relatief weinig aandacht besteed aan het fraaie en kosteloze fotobewerkingsprogramma GIMP. Tijd om daar verandering in aan te brengen, en voor een (nieuwe) kennismaking. Want wie is niet ongevoelig voor geld in de zak houden zonder in te leveren op kwaliteit, en lofuitingen van je klant ontvangen ? Het zonder kosten downloaden van het programma, inclusief de regelmatig nieuwe releases en vele fraaie plug-ins en scripts, en het creatief kunnen werken met lagen, kanalen en maskers, klinkt nu eenmaal aantrekkelijk. GIMP is een volwaardig programma dat zich vanwege de uitgebreide mogelijkheden en degelijke onderhuidse motor mag verheugen op groeiende belangstelling, óók onder professionals. De jongste versie 2.8 is sterk verbeterd ten opzichte van zijn voorgangers. Spreekt je dit aan, dan zou GIMP wel eens goed bij je kunnen passen. Een uiteenzetting over hoe mensen door samenwerking deze software ontwikkelen die aan alle eisen voldoet.

Fred15 project

Wat betekent de nieuwe norm ISO 12647-2: 2013 voor het colormanagement? Wat is het "fred15" project?

Het volgende (vertaalde) artikel geldt voor de gehele (foto)grafische workflow, hoewel fotografie hier maar een klein deel van uitmaakt. Het kan aan de belangstellende helderheid verschaffen over wat er op dit moment binnen de Europese (maar ook buiten Europa) grafische industrie speelt.

Voor wie uitsluitend geïnteresseerd is in de lichtcondities binnen de fotografische workflow staat op de servicepagina van PhotoNmagazine de vertaling van “Standaard licht volgens ISO 3664: 2009 -  ISO 3664: 2009".

Berlijn, 14 mei 2014

Fotografie is een vervalsing

(Prof. Katrin Eismann: "Photography was never meant to tell the truth.")

Fotografie is in zijn aard en wezen een vervalsing van de werkelijkheid: