Editie 2014-4

Joseph Nicéphore Niépce

Rond 1500 gaf Leonardo da Vinci al een uitvoerige beschrijving van de camera obscura, maar het was een teruggetrokken levende uitvinder uit een Frans dorpje die als eerste een afbeelding op lichtgevoelig papier wist vast te leggen. Nicéphore Niépce maakte in 1816 vanuit zijn werkkamer de eerste foto van de wereld.

Om twaalf uur ’s middags is het bijna helemaal stil in Saint-Loup-de-Varennes, een dorp een paar kilometer voorbij Chalon-sur-Saône langs de route nationale naar Lyon. Ook in kleur is het een verstilde plek; de ongeplaveide paden, de oude waterput, de muren en daken van de huizen hebben allemaal dezelfde tint.
Het enige leven speelt zich af in het wegrestaurant, waar stevige vrachtwagenbestuurders in afwachting van hun lunch schijven stokbrood verkruimelen. Niemand kijkt naar de kleurige bloemen op tafel. Aan de overkant, dwars op de weg en verscholen achter een bemoste muur en bomen, staat een twee verdiepingen hoog landhuis, met erkerramen in het puntdak en een in later tijden bijgebouwd torentje. Het doodlopende straatje aan de achterkant van het huis is genoemd naar de vroegere bewoner: rue Nicéphore Niépce.

Cookiewet: Vodafone en andere bedrijven schenden 'legaal' de privacy met cookies

Het schijnt een nieuwe tendens te zijn: privacywetgeving gebruiken om klanten af te poeieren wanneer deze aanspraak maken op een betere dienstverlening.

De privacywetgeving wordt steeds duidelijker en strenger. Dit is hard nodig omdat veel bedrijven het niet zo nauw wensen te nemen met wat in het maatschappelijk verkeer is geoorloofd. Een aantal bedrijven beweert dat de wetgeving de dienstverlening van gebruikers van de verschillende digitale media schaadt, een bewering die volslagen onzin is, verzonnen door commercieel denkende kletskoppen die ons cookies in de maag willen splitsen.

Bestuurder Stichting Zilveren camera: Straks mogelijk ook prijzen voor foto’s van amateurs

Volgens bestuurder Wim van Sinderen is het mogelijk dat binnenkort ook amateurs met hun 'nieuwsfoto's' de Zilveren Camera kunnen winnen. Dit juweeltje kwam tot ons via de mond  van het bestuurslid van de stichting Zilveren Camera. De ambiance was ook zeer geschikt, de saillante mededeling maakte deel uit van zijn openingstoespraak tijdens de tentoonstellingen van de winnende foto’s van de Zilveren Camera in het CBK (in de Nieuwe Kolk) en in de aangrenzende Kunstsalon aan de Vaart in Assen.

Duitse broodjes

Wanneer je vanuit Groesbeek over Wyler naar Nijmegen rijdt kom je bij Beek Ubbergen, net voor Nijmegen, een tankstation tegen. Met een groot bord: 'Zondagmorgen heerlijke verse Duitse broodjes'. Gisteren viel mij ineens in hoe dat werkt.

Er is een bakker uit Duitsland die fantastische verse broodjes aan het tankstation levert.

De bakker in Beek Ubbergen vindt dat maar niks, die vent schiet onder zijn duiven. Dus gaat-ie naar een tankstation bij Kleef en maakt daar de afspraak dat hij iedere zondagmorgen broodjes levert. En ook daar komt een groot bord te staan, nu met opschrift: 'Am Sonntagmorgen herrliche frische Holländische Brötchen'.

Dus iedere zondag rijdt de een op en neer naar Nederland en de ander naar Duitsland

Van badeenden en wc-eenden

Al eerder schreven wij in een hoofdartikel over de Rotterdamse badeenden van het Gemeentearchief waar men kennelijk van mening is dat de wet niet voor hen geldt en dat fotografen geen naamsvermelding of vergoeding behoeven te hebben, zelfs niet wanneer werk door dit archief aan anderen wordt geleverd, “omdat dit te ingewikkeld zou zijn.”

Het muisje dat een staartje leek te krijgen is inmiddels geen muisje meer en lijkt de staart te krijgen van een volwassen tyrannosaurus.

Digitalisering

Overheidsarchieven en daarmee gelijk te stellen archieven gaan over tot het digitaliseren van de daar aanwezige foto's. Daar zou in principe niemand bezwaar tegen kunnen hebben, ware het niet dat deze digitaliseringen daarna worden gepubliceerd. Dit zou niet alleen het geval zijn bij genoemd archief, maar ook bij andere archieven. Het is een nieuwe trend deze archieven te 'ontsluiten' en te publiceren op de websites van deze archieven. Het zou wel netjes zijn wanneer dan de auteurs om toestemming wordt gevraagd en hen een passende vergoeding wordt geboden, net zoals anderen, die een website onderhouden, hier ook voor dienen te betalen.

Een groep vooraanstaande fotografen heeft zich verenigd tot een denktank en sprak zich over deze zaak uit in een verklaring. Deze werd aan belanghebbenden aangeboden, onder andere aan Pictoright waar men op dit moment 'namens fotografen' ongevraagd regelingen heeft getroffen en treft met de archieven om tot collectieve overeenkomsten te komen. U vindt de verklaring onderaan dit artikel [1].

Uw reprografierechten 2013

Wij contacteren u zoals elk jaar om u te vragen om het gebruik van uw werken in papieren publicaties aan te geven.

Via deze aangifte maakt u aanspraak op de vergoeding die de Belgische wetgeving voorziet voor auteurs voor de kopies die er van hun gepubliceerde werken worden gemaakt.

Het is van belang dat u al uw publicaties uit 2013 voor30 november 2014 aangeeft. De reprografierechten hiervoor zullen worden uitbetaald in het voorjaar van 2015.

Vul uw aangifte in

De snelste en eenvoudigste oplossing om uw werken aan te geven, is het online invullen en indienen van uw aangifte. Het volstaat om via www.sofam.be en te klikken op "online aangifte".

Indien u toch voor de "papieren" aangifte van uw visuele werken kiest, kan u ook terecht op onze website, in de rubriek Reprografie.

een winderige morgen

een winderige morgen

een mooie fietster
vrolijk op weg naar haar werk

een windstoot

Fred15 project

Wat betekent de nieuwe norm ISO 12647-2: 2013 voor het colormanagement? Wat is het "fred15" project?

Het volgende (vertaalde) artikel geldt voor de gehele (foto)grafische workflow, hoewel fotografie hier maar een klein deel van uitmaakt. Het kan aan de belangstellende helderheid verschaffen over wat er op dit moment binnen de Europese (maar ook buiten Europa) grafische industrie speelt.

Voor wie uitsluitend geïnteresseerd is in de lichtcondities binnen de fotografische workflow staat op de servicepagina van PhotoNmagazine de vertaling van “Standaard licht volgens ISO 3664: 2009 -  ISO 3664: 2009".

Berlijn, 14 mei 2014

En het paradepaardje heet Lucien Clergue

Tot en met 21 september 2014 vindt de 45e editie van Les Rencontres d'Arles plaats. Het thema is 'Parade'.  En het paradepaardje heet Lucien Clergue, de geestelijke vader van dit wereldberoemde fotofestival.

Les Rencontres d'Arles wordt wel eens 'de moeder van alle fotofestivals' genoemd.  Ik ga er altijd graag heen. Zeker als je toch al vakantie viert in Zuid-Frankrijk is het prima te combineren met een paar dagen 'Arles'. Wat Les Rencontres anders maakt dan de andere fotofestivals die ik ooit bezocht heb is de enorme omvang van het aanbod. Dit jaar stonden niet minder dan 50 exposities op het programma - naast tal van lezingen, workshops, portfoliobesprekingen, fotoboekprijzen en educatieve activiteiten. En dan hebben we het nog niet over de Voies Off - tientallen kleinere exposities van minder bekende fotografen verspreid over de hele stad.

Koen De Langhe

Over heuvels en dalen gaat ons leven; soms hebben we het gevoel dat we de top bereiken, om ons vervolgens wanhopig af te vragen hoe het nu toch verder moet. Ervaring met tegenslag krijgt de ene klein en brengt de andere het vermogen om te relativeren. Een hoogtepunt maakt ons niet langer euforisch, want we weten dat na de beklimming de afdaling volgt. De sombere gedachten die een dieptepunt ons brengt, waaien vanzelf weer weg als een wolk die de zon slechts tijdelijk bedekt. Deze wijsheid leidt tot een gematigde houding van geluk, het geluk dat ook natuurfotograaf Koen De Langhe uitstraalt. Zijn foto's maken ons goed gezind. Ze zijn een tegengif voor de overdosis pessimisme die we dagelijks via alle media over ons krijgen.

De weg leidt me over heuvels en dalen naar Koen’s deels gerenoveerde boerderij in het Hagelandse Holsbeek. De Duitse herder Lucca bewaakt haar territorium. Ze verwelkomt me met luid geblaf en een uitgebreide snuffel. Ik mag binnen, of ook naar buiten, waar ze een grote stok zoekt om samen mee te spelen. Koen nodigt me uit met koffie en kersentaart op het terras in zijn gulle tuin vol wilde bloemen. Enthousiast vertelt hij over zijn passie voor de fotografie.

Afscheid Aperture, Adobe biedt migratietool aan

Enkele weken geleden kondigde Apple aan met Aperture te stoppen. Op zich merkwaardig, het was ooit immers volgens Apple het beste dat Onze Lieve Heer ons had gegeven? Deze plotselinge aankondiging zet de gebruiker aardig voor het blok, al is er wel een alternatief:

Met de introductie van de nieuwe Photos app en de iCloud Photo Library die het u mogelijk gemaakt alle foto's op te slaan in iCloud en deze van iedere plaats te kunnen bereiken, zal de ontwikkeling van Aperture stoppen. Wanneer Photos voor OS X volgend jaar wordt uitgebracht zullen de gebruikers in staat zijn hun bestaande Aperture libraries naar Photos te migreren.

Stephan Vanfleteren en de 'Helden op het water'

Recensie
Gepubliceerd: 5 augustus 2014

‘Soms doen je spieren zo zeer dat je een groot verlangen krijgt om te stoppen. In de acht kan dat niet, je moet aan de anderen denken, maar er doen zich wel momenten voor dat je hoopt op materiaalpech van de boot.’
Aldus Niels van der Zwan. Één van de belangrijke figuren uit de Nederlandse roeisport die Stephan Vanfleteren portretteerde voor het boek 'Helden op het water'. Van der Zwan ziet er ook echt uit als een held, met zijn haast klassiek Romeinse kop en zijn brede, ruig behaarde borstkas. Een echte roeier? Het zou ook een worstelaar kunnen zijn of een discuswerper.
Om meteen maar een misverstand te voorkomen: 'Helden op het water' is géén fotoboek, al speelt fotografie er een niet geringe rol in. Je kunt het eerder omschrijven als een bloemlezing met verzameling verhalen over de Nederlandse roeisport sinds 1846. Verhalen die geïllustreerd zijn met archieffoto's, waaronder ook mooi 19e eeuws materiaal.