In deze maandelijks terugkerende rubriek geven we een selectie van min of meer recent verschenen fotoboeken die we graag onder de aandacht brengen. Steeds wordt minstens één van de vermelde titels nader belicht. Deze keer viel de keuze op The New West van Robert Adams.
Af en toe denk ik wel eens aan de fotoboeken die ik best wel interessant vond maar niet kocht, aan de spijt die ik daarvan kreeg en aan de vergeefse pogingen ze alsnog te kopen voor een redelijke prijs. Ik heb een lijstje van een stuk of tien aldus gemiste boeken waarop titels staan als Valparaiso van Sergio Larrain, Making Chicken Soup van Les Krims en Women are beautiful van Garry Winogrand. Het zijn boeken die schijnbaar nooit of zelden herdrukt worden.
Mijn lijstje zou ongetwijfeld een stuk langer zijn als ik er ook de - achteraf gezien belangrijke - fotoboeken bij reken die ik sowieso liet staan omdat ze me op een of andere manier niet aanspraken. The New West van Robert Adams bijvoorbeeld. De eerste druk van dit boek - inmiddels een collectors item - kwam uit in 1974, de tweede in 2001 en onlangs bracht Steidl een fraai verzorgde herdruk op de markt. Dat laatste gebeurde in het kader van een project dat beoogt het volledige oeuvre van Adams uit te geven, precies zoals de Duitse uitgever dat ook gedaan heeft (en nog doet) met het filmisch en fotografisch werk van Robert Frank.
Klassieker •
The New West wordt door menige kenner beschouwd als een klassieker, vergelijkbaar met American Photographs van Walker Evans en The Americans van Robert Frank. Maar zo sterk als ik die twee meesterwerken vind, zo geboeid zal ik door The New West nooit worden, denk ik. Anders dan zijn beroemde collega Ansel Adams richtte Robert Adams zijn camera niet op de grandioze, ongerepte natuur in de nationale parken van Amerika maar op door mensen veranderde landschappen. In The New West portretteert hij in zwart-wit het landschap nabij de zogeheten 'front wall' van de Colorado Rocky Mountains, een van oorsprong open landschap dat door menselijke ingrepen veranderd is in een gebied van snelwegen, nieuwbouwwijken, wegrestaurants, benzinestations, parkeerplaatsen, motels, reclameborden en neonreclames.
Veel foto's komen me nog even saai voor als de eerste keer dat ik ze zag. Toch kan ik er ook meer dan vroeger schoonheid in ontdekken. Het heeft te maken met leegte, helderheid en - niet op de laatste plaats - licht. 'All land, no matter what has happened to it, has over it a grace, an absolutely persistent beauty', schrijft de Amerikaanse fotograaf in zijn inleiding. 'The subject of these pictures is, in this sense, not tract homes or freeways but the source of all Form, light.' Er staan trouwens meer mensen op de foto's dan ik op het eerste gezicht gedacht had.