Toekomst voor het fotografieonderwijs?
De World Photography Organisation publiceert witboek

Advertentie

Het nieuwe richtprijzenboekje 2019 is uit!

Het richtprijzenboekje dient behalve voor prijsindicatie ook als richtlijn in gerechtelijke procedures bij toewijzing van honoraria en schadevergoedingen bij geschillen. De richtprijzen zijn gebaseerd op onderzoek naar het prijspeil voor publicatie en productie. Bij de prijsberekening worden behalve resultaten van binnenlands onderzoek ook de prijzen van (EU) beheersmaatschappijen zoals het Belgische Sofam meegenomen.

Klik hier voor meer informatie
of om het boekje te bestellen
.

view counter

foto: © Toekomst voor het fotografieonderwijs?19 februari 2013

Op dezelfde dag dat de tien finalisten van de Student Focus wedstrijd worden aangekondigd publiceert de World Photography Organisation in samenwerking met Sony een tot nadenken stemmende witboek over de toekomst van het fotografie-onderwijs.

Ontstaan uit een discussie met negentien van de meest vooraanstaande professoren in het internationaal fotografie-onderwijs samen met Virginia Morrison, directeur van Vereniging voor Fotografie Onderwijs en fotograaf Tom Ang, is het doel van het witboek het creëren van een wereldwijde dialoog over fotografisch onderwijs. Zowel WPO en Sony zijn toegewijd aan de ondersteuning van opkomende fotografisch talent en het witte papier is opgesteld om instellingen, docenten en studenten ten goede te komen.

In het kort omvat het witboek

Kerncompetenties

Volgens alle deelnemers aan de discussie is er een gebrek aan consistentie tussen de theorie en de praktijk van de fotografie op school. Om tot een meer consistente samenhang te komen, werd een lijst van kerncompetenties opgesteld en opgenomen in het witboek. De competenties variëren kennis van de geschiedenis van de fotografie tot analytische en communicatieve vaardigheden, en afwerkings- en presentatievaardigheden.

Digitale tijdperk

Er is dringend behoefte aan fotografie onderwijs dat het digitale tijdperk omarmt. De fotografie als vak is enorm aan het veranderen, manipulatie technieken door het gebruik van multimedia en educatieve cursussen moeten dit weerspiegelen. De uitdaging voor opvoeders is om voldoende middelen te hebben en om over zo veel mogelijk materialen en middelen te beschikken voor hun studenten.

Studenten moeten de mogelijkheid krijgen zich bewust te worden van de ondernemerskant van hun vak, willen ze een carrière kunnen maken. Naast technische kennis over fotografie, moeten de studenten zich bewust zijn van sociale media, hoe zichzelf te neer te zetten als een merk en hoe zij zichzelf en hun copyright kunnen beschermen in deze tijd.

Kunst onderwijzen en kunst maken

Ervaringsleren is absoluut noodzakelijk voor alle studenten van de fotografie. Zoals een goed begrip over en het verkennen van ethiek, waaronder beeldmanipulatie, privacy, auteursrecht en culturele kwesties. Studenten moeten ook een visuele geletterdheid en toegang hebben tot andere hulpbronnen dan wat beschikbaar is op het internet, bijvoorbeeld galeries, tentoonstellingen, een bibliotheek onderzoek, enz.
Het witboek zal beschikbaar worden gesteld aan de 230 universiteiten en instellingen die deelnemen aan het Sony World Photography Awards Student Focus-programma.
De volledige informatie alsmede het witboek vindt u op onderstaande link:

www.worldphoto.org/student-competition

De 19 docenten die hebben bijgedragen aan de white paper zijn: Robert Barrio i Badia, Institut d'Estudis Fotogràfics de Catalunya, Barcelona, ​​Spanje, Michel Bergot, École Nationale Superieure Louis Lumière, Noisy-le-Grand, Frankrijk; Emiliano Blasco Doñamayor, Universidad CEU San Pablo, Madrid, Spanje, Tomas Blonski, Jan Matejko Academie voor Schone Kunsten, Kraków, Polen, Claudia Fischer, IADE, Lissabon, Portugal, Lionel Genre, École Nationale Superieure de la Photographie, Arles, Frankrijk; Anna Kholina, St Petersburg State Polytechnische Universiteit, Rusland; Jarosław Klupś, University of Arts, Poznań, Polen, Nikola Lautliev, Academie voor Muziek, Dans en Beeldende Kunsten, Plovdiv, Bulgarije, Marie Le Mounier, ENSAV La Cambre, Brussel, België; Giorgio Majno, Universiteit van de Republiek San Marino, Italië, Adrian Mott, London College of Communication, UK; Vitalii Pavlov, St. Petersburg State University of Film en TV, Rusland, Jose Pascual Peset Ferrer, Universitat Jaume I, Castelló de la Plana, Spanje; Andre Pinkowski , University of Westminster, Londen, Verenigd Koninkrijk; Olja Triaška Stefanovic, Academie voor Beeldende Kunst en Vormgeving, Bratislava, Slowakije, Emma Westerlund, Novia Hogeschool, Nykarleby, Finland, Jörg Winde, Universiteit van Toegepaste Kunsten en Wetenschappen, Dortmund, Duitsland en Jonathan Worth, Universiteit van Coventry, Verenigd Koninkrijk