Wil Meinderts
“geen honorering naar je expertise en uitrusting”

Ooievaars druk bezig met nestbouw<br />
White Storks building nest<br />
foto: © Wil Meinderts

Advertentie

Cover Richtprijzen 2019

view counter

Sinds juli dit jaar woont Wil Meinderts op zo’n tweehonderd meter van de Waaldijk, waar hij eerst noordelijker in een Linge-dorpje woonde. Nu zeg maar tegen de rand van het fruitbomengebied aan de overkant, in een buitenwijk van Zaltbommel. ‘Buiten’ zoals je van een buitenfotograaf verwacht.

De Morning Glory Pool in Yellowstone N.P.<br />
The Morning Glory Pool in Yellowstone N.P.<br />
foto: © Wil Meinderts“Mijn voorspellingen zijn uitgekomen”, zo begint Wil Meinderts zijn verhaal. Drie jaar geleden sprak ik al met hem over natuurfotografie als vak. Over de in alle opzichten dalende tendens daarin, waarvan hij toen melding maakte, en die zich inmiddels meer dan duidelijk heeft voortgezet onder invloed van de recessie en het (gebrek aan) natuurbeleid van de huidige regering.
“Vroeger kon je met een uitgebreid dia-archief erop rekenen, dat dit je een gulden per uitstaand dia per jaar opleverde, genoeg voor een basisinkomen naast je opdrachten. Dat is in deze digitale tijd helemaal anders geworden, de tarieven zijn te sterk omlaag gegaan. Verlaagt een toonaangevend blad zijn tarieven, dan volgen instanties als Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer. Het fotovak wordt in Europa veel te weinig als kunstzinnig beschouwd en dat geldt voor de natuurfotografie in het kwadraat. Terwijl je als natuurfotograaf bovendien nog veel kennis van biologie en diergedrag moet hebben en je er veel meer tijd in moet steken dan, ik noem maar wat, een architectuurfotograaf. De buitenwacht gaat met ons om alsof het een hobby is, geen serieus vak. Bij grote buitenlandse instanties, National Geographic voorop, wordt het anders gezien. Daar word je ingehuurd voor je expertise en omdat je de juiste uitrusting meebrengt. Dat wordt dan ook als zodanig gehonoreerd. Wij doen het goed en met passie, dat hoeft kennelijk niet naar behoren te worden betaald.”
Hij zegt het niet klagend, constateert nuchter een aantal feiten waar je niet omheen kunt. Veel amateur natuurfotografen hebben een mooie website en een inkomen vanuit een baan elders. Ze bekijken elkaars werk, verkopen ook en zijn al blij met een laag tarief, vaak laten ze zich niet eens betalen en opdrachten levert het hun niet op. Maar ze bederven wel de markt, want ook bij hen zit veel goed materiaal.

Liever een stockbureau

“Ook de amateur heeft tegenwoordig uitstekende apparatuur, men heeft veel meer te besteden en is kennelijk ook bereid veel daaraan uit te geven, de camera wordt sneller vervangen door een nieuwere. Ik zie dat bij mijn workshops met roofvogels en uilen, je staat wel eens verbaasd met wat voor mooi spul ze aankomen. Dit jaar geef ik die workshops niet, misschien volgend jaar weer, de valkenier met wie ik veel werk wil wel. Ook dat doen vele collega’s, zodat die markt inmiddels behoorlijk is afgeroomd, nadat de eerste workshops heel succesvol waren. Mijn werk van roofvogelshows distribueer ik via mijn eigen stockbureau Caracara, er is een beperkte vraag naar en soms levert het een kleine opdracht op. Een speciaal blad voor die sector haalde niet de minimale oplaag, daarvoor is ook dat wereldje veel te verdeeld.”
Rode rots krab in de spatzone aan de rotskust van Curacao<br />
Red Rock Crab in the splash zone on the coast of Curacao<br />
foto: © Wil Meinderts“Sinds een paar maanden zit ik met mijn algemene werk bij het stockbureau Buitenbeeld en dat begint aardig te lopen. Het langdurige conflict met mijn vorige bureau is tenslotte door de rechter beslecht, zij het met een wat vreemde uitkomst. Dat bureau mag doorgaan mijn daar liggende foto’s te exploiteren en ik blijf nu wel regelmatig verkoopverslagen krijgen, maar de bijbehorende betalingen blijven uit. Dus een incassobureau er achteraan en misschien weer naar de rechter. Dat soort dingen kost veel energie en tijd, die je leuker en beter had kunnen besteden. In tegenstelling tot een bekende collega ga ik niet weer zelf mijn foto’s distribueren, dat kost veel energie en levert geen grote opdrachten op. Grote opdrachten zijn er toch al nauwelijks meer sinds de opkomst van de digitale fotografie. Ik geef de voorkeur aan werken met een stockbureau.”

Verhaal

“Ik heb een enorm archief, dat goed blijft verkopen en ik vul het voortdurend aan. Grote reizen leveren niet voldoende op om de hoge kosten, voorbereiding en het tijdsbeslag goed te maken, ik leg me vooral toe op het eigen land. En bijvoorbeeld op Curaçao, waar mijn vrouw vandaan komt. Dat is qua grootte misschien twee maal Texel, maar het heeft veel te bieden aan landschap en dieren, iets minder aan vogels misschien, hoewel het aantal flamingo’s toeneemt. En er staan o.a. prachtige landhuizen als je niet alleen op de natuur let, het is een enorm kleurrijk eiland.”
Ooievaar op nest door bloesem heen gefotografeerd<br />
White Stork on nest seen thru blossom<br />
foto: © Wil Meinderts“Ik maak vooral vrij werk, ook als dat wat tijd kost. Maar ik ga geen week of langer investeren in het fotograferen van een ijsvogeltje. Je maakt het toch niet beter dan wat er al is. Liever maak ik bijvoorbeeld een heel verhaal. Hier even verderop zitten acht ooievaarsnesten bij een oude boerderij. Wat daar gebeurt kan ik het hele jaar door van dichtbij volgen, zodat ik van alle situaties en lichtomstandigheden optimaal gebruik kan maken. Het is elk jaar anders, afhankelijk van het weer, hun broedsucces, enz. Als je dat kunt volgen heb je na een paar jaar een prachtig verhaal. Ik maak liever niet concreet het verhaal “Hoge Veluwe”, dat hebben al zoveel fotografen gedaan, maar algemener “heidevelden” bijvoorbeeld. Materiaal dat ook elders bruikbaar is in de reclame, voor etalages en als fotobehang of wandversiering op groot formaat. Ik leg me verder toe op de wolkenluchten, die juist hier tussen de grote rivieren spectaculair kunnen zijn. En ik ben panorama’s gaan maken, dat is technisch eenvoudiger geworden in Photoshop en die zijn ook heel geschikt in bijvoorbeeld een ontvangsthal, geprint op canvas in groot formaat, gesigneerd als je wilt.”

Film?

“Spelen met mijn spiegeltelelens doe ik ook graag. Daar moet je wel de geschikte onderwerpen voor vinden, want lang niet alles wordt interessanter door de bijzondere weergave van zo’n lens. Daarmee kun je goed sfeerbeelden maken. De mogelijkheden van korte filmpjes met je digitale reflexcamera zijn een aanwinst, maar een echt professionele natuurfilm maken is weer een vak apart. Probeer daarin de teams van BBC en National Geographic maar eens te evenaren. Je zou bijna willen gaan filmen, als je die HD-kwaliteit op een groot scherm ziet, zie dat maar te overtreffen met een foto. Maar film eist heel hoge investeringen, die wereld is gewend aan heel andere budgetten en het is voor een fotograaf een andere markt, een wereld waarin hij vreemd is. Een mij bekende fotograaf die zich er wel in heeft gestort is het niet gelukt, hij vond kennelijk niet de juiste kruiwagens in omroepland. Het is een bumpy road om je ondanks al je kennis van natuurfotografie in de filmwereld te begeven.”
“Het gaat niet goed met veel tijdschriften. Uitgevers proberen dalende oplagecijfers te lijf te gaan door een restyling te bedenken, maar heeft de lezer daarom gevraagd? Je ziet grote lelijke tekstblokken matige foto’s ontsieren, waar een goede foto alléén het verhaal kan vertellen, hoogstens met een kort bijschrift. Ik zoek kwaliteit, probeer het anders te doen en maak foto’s die het hele verhaal vertellen, of ik maak een beeldverhaal over een thema. De serie over die ooievaars gaat heel mooi worden.”

www.buiten-beeld.nl/nederlands/login_photographers/profile_photographer?id=148Lingewaal gebied bedekt met dikke laag rijp<br />
Lingewaal region covered with frost<br />
foto: © Wil Meinderts

Wil Meinderts
Rozenbogerd 2
5301 KD Zaltbommel
06 – 558 913 56 / 0418 – 511 546

Advertentie

Het nieuwe richtprijzenboekje 2019 is uit!

Het richtprijzenboekje dient behalve voor prijsindicatie ook als richtlijn in gerechtelijke procedures bij toewijzing van honoraria en schadevergoedingen bij geschillen. De richtprijzen zijn gebaseerd op onderzoek naar het prijspeil voor publicatie en productie. Bij de prijsberekening worden behalve resultaten van binnenlands onderzoek ook de prijzen van (EU) beheersmaatschappijen zoals het Belgische Sofam meegenomen. Omdat een prijs afhankelijk is van de ervaring, uitrusting en specialisatie van de fotograaf moeten deze prijzen als een gemiddelde worden beschouwd voor hetgeen door afnemers voor fotografie moet worden betaald. Verder bevat dit herziene werkje een link naar de Algemene Voorwaarden Dupho, informatie over licenties, ISO-normen, IPTC metadata en aanlevering van digitale beeldbestanden. Niet alleen voor de fotograaf van nut, maar ook voor de beeldinkoper.

Klik hier voor meer informatie of om het boekje te bestellen.

view counter