Fotografische ontmoetingen van Alec Soth

Een keuze uit
Gepubliceerd: 27 april 2019

In deze maandelijks terugkerende rubriek geven we een selectie van min of meer recent verschenen fotoboeken die we graag onder de aandacht brengen. Steeds wordt minstens één van de vermelde titels nader belicht. Deze keer viel de keuze op 'I know how furiously your heart is beating', het nieuwe boek van Alec Soth.

titel en naam fotograafEen erker badend in een zacht licht. Voor het raam een parkietje dat wellicht vrij mag rond vliegen in de kamer. Het vogeltje kijkt niet door het raam naar buiten maar misschien wel naar de fotograaf. Op een vensterbank liggen een paar kleine boeken, waarschijnlijk gebedsboeken. Over de hele foto lijkt een sfeer te hangen van een stille zondagmorgen.
Op deze manier zou je de foto kunnen beschrijven die helemaal aan het begin staat, nog vóór de titelpagina, van het nieuwe fotoboek van de gevierde Amerikaanse fotograaf Alec Soth. De titel 'I know how furiously your heart is beating' is ontleend aan een gedicht van Wallace Stevens. Soth is vooral bekend geworden sinds de publicatie van zijn boek 'Sleeping by the Mississippi' (2004), door Martin Parr en Gerry Badger in The Photobook, deel 2, geprezen als 'a poetic and dark book, full of quiet, lyrical and poignant pictures that touch us more deeply with every viewing'.
Neemt de fotograaf je in 'Sleeping by the Mississippi' mee op een bijzondere reis langs de machtige rivier en de mensen die er leven, zijn nieuwste, schitterend uitgevoerde fotoboek bevat een reeks portretten van mensen en hun interieurs die Soth ontmoette op diverse plekken in de Verenigde Staten en Europa. Ook nu weer werkte hij met een groot formaat camera en op het prachtige papier dat gebruikt werd voor het boek komt de hoge kwaliteit van de kleurenfoto's heel goed tot zijn recht.
Hoewel elke foto op zichzelf staat – los van een of ander 'verhaal' – horen alle 35 foto's op een of andere manier duidelijk bij elkaar. Ze roepen een melancholische, meditatieve sfeer op, maar vaak ook een sfeer van verlatenheid en eenzaamheid. Vaak gaat het om (portret)foto's van mensen, maar ook zijn er stilleven achtige taferelen als kleren aan een hangertje met daarboven een opgezette roofvogel die zijn beste tijd heeft gehad of een kapot beeldje met een verpieterd bloemetje.

Sterfelijkheid

De foto's worden twee maal onderbroken door een lege gele pagina. Het doet denken aan de pauzes in een driedelig muziekstuk. Woorden als verval, sterfelijkheid en eenzaamheid komen in gedachten. Aan het einde van het boek staat een interview met de fotograaf dat iets meer licht werpt op zijn werk. Soth heeft het daarin over poëzie en meditatie. En vertelt hoe hij op zeker moment besloot om niet meer te fotograferen omdat hij het gevoel had dat hij de mensen die hij portretteerde teveel gebruikte zonder er echt contact mee te hebben. Na een jaar nam hij echter zijn camera toch weer op, maar dan om foto's te maken op meer gelijkwaardige basis: 'I'm just spending time with a person taking their portrait'. Fotografie als een vorm van ontmoeting dus, zou je kunnen zeggen. Naast Diane Arbus noemt hij Peter Hujar een belangrijk voorbeeld. Hij heeft het daarbij over Hujars 'incredible intimacy’. En diens invloed hangt als een 'spiritual aura' rond het werk in dit boek, aldus Soth. 'I just wanted to make photographs that were loving and affectionate and tender’.
Ik heb overigens niet het idee dat dat zo anders was bij 'Sleeping by the Mississippí'. Hoe dan ook: de Amerikaanse fotograaf is er opnieuw in geslaagd een schitterend fotoboek te maken.

Alec Soth: I know how furiously your heart is beating. MACK. ISBN 978-1-912339-31-0. Prijs € 55,-.

Klik op een afbeelding voor een vergroting
vrouw staand in witte ruimte met handen op de heupen volle boekenplanken in volledig in lila geschilderde ruimte met vochtplekken vrouw bekijkt zichzelf in driedelige spiegel vaag mannengezicht voor een tafel met stapels boeken, papieren en foto's man ligt op bed met ontbloot bovenlijf en kijkt door half geopende schuifdeur in glazen pui  

Verder verschenen onder meer

Lynn Alleva Lilley: Deep Time. The Eriskay Connection. ISBN 978-94-92051-42-4. Oplage 750 ex. Prijs € 38,-.

cover links lichtgeel met icoontje en rechts donkergroen gemarmerd collage van diverse foto's  

Pieter-Jan De Pue: Kings of Afghanistan. Lannoo. ISBN 978-94-014-4928-1. Prijs € 49,99.

dik geklede ruiters op wintersteppe soldaten beschermen zich tegen de wind van een dalende helicopter kinderen spelen met oude geweerpatronen soldaat met kalasjnikov loopt over grijs paadje in een stenig dal  

Toby Binder: Wee Muckers – Youth in Belfast. Kehrer. ISBN 978-3-86828-915-2. Prijs € 35,-.

4 jonge mannen lopen over een leeg kruispunt man met hoodie 3 oudere en 2 zittende jonge mannen kijken in de verte hangjeugd  

Teju Cole (t) en Fazal Sheikh (f): Human Archipelago. Steidl. ISBN 978-3-95828-568-1. Prijs € 40,-.

cover met titel en namen schrijver en fotograaf 2 vrouwen staan onder een parapluie en een derde op zit haar hurken er tussenin meisje kijkt gespannen naar de fotograaf 2 zwarte jongemannen poseren voor een boom  

David Pace en Stephen Wirtz: Images in Transition. Wirephotos 1938-1945. Marc Murrmann (t). Schilt Publishing. ISBN 978-90-5330-916-2. Prijs € 50,-.

cover met foto van ontploffing in water rij mensen naast elkaar voor grotendeels ingestorte huizen soldaat loopt tussen ingestorte huizen vliegtuig in de lucht met soort verlichte wolk links achter de staart  

Sophie Bernard: Rencontres avec Stéphane Duroy. Filigranes Editions. ISBN 978-2-35046-444-2. Prijs € 23,-.

titel en naam fotograaf grijze muur met vervallen vloer<br />
Rozenthaler Platz, Berlin, avril 2009 staande man kijkt naar afgebonden arm in een kamer, iemand ligt er naast in een stoel<br />
Rhondda Valley, Pays de Galles, 1979