Beurzen

Professional Imaging voor de 20e maal!

De eerste Professional Imaging ontstond 20 jaar geleden. Het was voor veel mensen in beeldland een interessante beurs. Zelf heb ik deze als fotograaf en als hoofdredacteur van het helaas door het beleid van de uitgever ter ziele gegane blad ‘De Fotograaf’, van begin af aan mee mogen maken. Ik heb altijd een groot respect gehad voor de ‘uitvinder’ Peter Duringhof, ook van huis uit fotograaf, die er in slaagde iedere editie weer een nóg betere beurs te bieden. Met een tomeloze geestdrift, enthousiasme en een perfectionisme dat meer doet denken aan een horlogemaker dan aan een beursorganisator.

Een van de grote krachten was dat Peter ook zijn medewerkers wist te vinden. Zijn echtgenote ontpopte zich als een zeer secure bewindvoerder van het secretariaat, de kinderen met in het kielzog hun vrienden werden ingezet voor de diverse taken, eigenlijk is Professional Imaging in de grond een familiebedrijf. Zelfs aan de familietafel gingen de gesprekken vaak over de beurs.

Hausse in fotografiebeurzen

2015 was een opmerkelijk jaar. Niet in de zin dat er zoveel wereldschokkende gebeurtenissen plaats vonden, of revolutionaire zaken waren te beleven. Maar wel, buiten de gevestigde orde, nogal wat ambitieuze roeptoeterij, uitmondend in een boterzachte natriekende veest dan wel in de immense stilte die astronauten uitsluitend in een ruimtelijk vacuüm aantreffen.

Fotografiebeurs op wereldniveau

In Europa zijn er een aantal grote fotografische evenementen. Van wereldfaam is uiteraard de Photokina in Keulen en je zou er in zekere zin ook de IFA elektronicabeurs toe kunnen rekenen, alleen gaat het daar niet uitsluitend over fotografie. Zoals niet alleen door Samsung, die haar eerste CMOS sensor geïntroduceerde, maar ook het oprekken van het vak van fotograaf naar het werken met smartphones. En ook gaat het over digitale communicatie en transmissietechnieken ten behoeve van twitterige zwets en al dan niet bewegende selfies via ether, kabel en satelliet. Maar om het verder te beperken tot fotografie, ook Paris Photo heeft, net als toonaangevende grootschalige evenementen op fotografisch gebied, een bovennationale uitstraling.

Fotografische beursbuikloop

Buikloop is een nare toestand. Onze oosterburen hebben er zelfs een nóg plastischer benaming voor, ‘Durchfall’. Een beproefd oud middel om dit tegen te gaan is Norit. Hoewel, er zijn vormen van doorvallende buikloop zoals awarditis, die niet te bestrijden lijken.

Zo kenden wij een aantal jaren een eindeloze stroom van awards, gelanceerd door iedere instelling die meende iets kunnen melden. Met uiteraard, wisselende resultaten. Sommig geawardeerd werk wil de rechtgeaarde beeldbeoefenaar zelfs niet eens zien, omdat de maag omkeert van hetgeen de wereld kond wordt gedaan (nee, foei, geen spelfout!).

Gelukkig werd het wat rustiger aan het front, de wereld leek uitgeawardeerd te zijn, tot vorig jaar een nieuwe vorm van buikloop de kop op stak: de beursbuikloop. Een toename in beurzen, van kleine beursjes, goedbedoeld verheven tot amateurniveau, tot als spectaculair aangekondigde gedrochten met meer pretentie dan effect. Een voorbeeld was het monster dat men in de Jaarbeurs te Utrecht wilde lanceren, je kon op deze 'vakbeurs' zelfs leren hoe je moet fotograferen.

Enquête Professional Imaging 2014 afgesloten

Met de heli naar een bevriende boer, brood mee en armoe

Naar aanleiding van de nieuwe locatie en opzet werd er door PhotoNmagazine.eu een enquête uitgeschreven, er reageerden 35 respondenten. Op zich een teleurstellend aantal, het kan niet als representatief worden beschouwd. Maar het geeft wel een indruk over de wijze waarop de beurs door de bezoekers en exploitanten werd ontvangen, over het algemeen als redelijk tot goed. 15 mensen vonden het zeer aantrekkelijk en 16 vonden het aantrekkelijk. Er was 1 respondent die de beurs matig vond en 2 mensen oordeelden 'slecht'.

Professional Imaging groter dan ooit

Een opsteker voorde Belgische en Nederlandse fotografie. Professional Imaging 2014. Een fantastische beurs en dat in tijden die economisch zeer moeilijk zijn. Een beurs die volgens een Vlaams exposant internationaal geen slecht figuur slaat. Hugo Lenvain van kartonnage Positiv, maker van zeer exclusieve en toch betaalbare presentatiemiddelen en notoir aanwezig op alle zelfrespecterende beurzen in Europa en daar buiten: “Samen met de beurs in Parijs de beste beurs van Europa, alleen heeft deze beurs mijn voorkeur.”

Plannen

Peter Duringhof vertelde al in een zeer vroeg stadium over zijn plannen. Het NBC werd te klein, na de verbouwing zou er nog meer standruimte af gaan. Bovendien was er een wachtlijst van exposanten, Peter moest nee verkopen. En een nieuwe locatie betekent een zeker risico. De bezoekers én de exposanten zijn na 14 jaar gewend aan de ruimte en de opzet. Gewend aan de geografische ligging. Gewend aan dit fenomeen, dat een jaarlijks terugkerend feest betekent. Gewend aan de inrichting die ook zal veranderen. En hoewel Professional Imaging de laatste jaren een bezoekersaantal van rond de 6000 wist te genereren, verhuizen blijft een risico. Er ontstond dus een zoektocht, een zoektocht naar een geschikte locatie, waar Peter de beurs ook uit zou kunnen bouwen.

Nieuwe prijs, de Blikken Camera

Op de beurs Professional Imaging was er een tentoonstelling te zien van de laatste Zilveren Camera. Met werkelijk prachtig werk. Voor wie het nog niet wist volgt hier (een deel van) het mission statement van de Zilveren Camera:

De stichting De Zilveren Camera heeft als taak de kwaliteit van de fotojournalistiek in Nederland te verhogen, een opdracht die stamt van de oprichters in 1949. Het huidige bestuur koestert die gedachte tot op de dag van vandaag.
(….)
Het belangrijkste instrument voor de stichting is de jaarlijkse wedstrijd om de Zilveren Camera: de beste nieuwsfoto, omringd door prijswinnaars uit verschillende categorieën. De website, de tentoonstellingen en het jaarboek zijn de belangrijkste uitingen van de Zilveren Camera. Het gaat niet alleen om een onderlinge wedstrijd: de Zilveren Camera wil ook de verworvenheden van de fotojournalistiek tonen aan een groot publiek.

Professional Imaging verhuist

Voor Professional Imaging begint het nieuwe jaar met een wachtlijst voor standhouders, alle standruimte is volledig bezet. Omdat de oude locatie in Nieuwegein, het NBC, te klein werd heeft beursorganisator Peter Duringhof besloten om de beurs te 'verhuizen' naar de beurshallen 'De Loods' te Nijkerk. Hiermee is de totale beursoppervlakte van 1800 naar 6000 vierkante meter vergroot, dus met ruim 65%.

Editie vijftien

Voor de vijftiende maal op rij wordt Professional Imaging 2014 op 29.30 en 31 maart gehouden in Nijkerk. De Blokhoeve was al te klein, een interne verbouwing maakte de effectief bruikbare oppervlakte nog eens kleiner. Ook de toegenomen verkeersdrukte en de krappe parkeerruimte waren verbeterpunten.

Peter Duringhof: “Het vinden van de ideale ruimte voor een beurs als Professional Imaging is geen sinecure. Een dergelijke beurs moet een bepaalde uitstraling hebben, die zet je niet zomaar in een hal op een industrieterrein. De jaarbeurs is hiervoor ongeschikt omdat je daar verdrinkt in de grootte en de onpersoonlijke sfeer. Ook bijvoorbeeld de Euretco hallen in Houten of de Brabanthallen in Den Bosch zijn ongeschikt voor een dergelijke beurs. Er moet iets van sfeer zijn men moet er prettig kunnen vertoeven.”

Uitverkocht

Dat de beurs een belangrijke functie vervult was al duidelijk, met een aantal jaren in successie bezoekersaantallen van ver boven de 6000 bezoekers. Dit jaar waren, ondanks de grotere oppervlakte, de standruimtes voor de exposanten vorige maand al compleet uitverkocht. Er is momenteel een wachtlijst.

In de wereldhoofdstad van de fotografie

Het is al jaren een buitengewoon plezierige traditie om medio november naar Parijs af te reizen met als hoofdbestemming Paris Photo, 's werelds grootste beurs op het gebied van de fotografie. Van 14 tot en met 17 november vond de 17e editie plaats. En ditmaal deden er 136 fotogaleries en 28 uitgevers en antiquariaten mee uit heel de wereld. Hoeveel bezoekers er waren, kon de beursorganisatie niet zeggen, maar wel had men het over '55.239 entrées' - zeg maar bezoeken.

Vond Paris Photo aanvankelijk plaats in het Carroussel du Louvre, sinds vorig jaar heeft de beurs onderdak gevonden in het majestueuze Grand Palais. Op zonnige dagen valt het licht er schitterend binnen door de enorme glaspartijen die aan een reusachtige plantenkas doen denken en alleen al daarom is het geweldig om daar rond te kunnen lopen. Is het ook niet een beetje terug naar de eeuw waarin de fotografie geboren werd?

Professional Imaging 2013, een nabeschouwing

Professional Imaging 2013 is nu amper één week afgelopen. PhotoNmagazine mocht ook dit jaar het jaarlijkse beeldmakersfeest, want dat is het, vanuit een beursstand meemaken. Een observatie van een levendig marktplein, dat een afspiegeling is van de hedendaagse beroepspraktijk in België en Nederland.

Expositie Iconische Beelden van H.M. Koningin Beatrix

Ter gelegenheid van de troonwisseling werd er op Professional Imaging een bijzondere expositie gepresenteerd van portretten uit de geschiedenis van het leven van H.M. koningin Beatrix, gemaakt door een aantal erkende hoffotografen.

De fotografen John Thuring, Rob Ris (Studio Max Koot), Robin Utrecht, Jeroen van der Meyde, Werry Crone en Raymond Rutting tekenden voor beelden die bepalend zijn geweest voor het imago van de koningin.

De expositie werd na afloop van de beurs overgebracht naar de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag. De expositie aldaar loopt van 22 april tot en met 13 juni  2013. Voor meer informatie kijk op www.kb.nl.

Professional Imaging 2013, de veertiende editie

Professional Imaging is een beurs die zichzelf ieder jaar opnieuw weer bewijst. Met een gemiddeld aantal bezoekers van 6.000+ en praktisch ieder zich zelfrespecterend bedrijf op gebied van toelevering vervult de beurs een belangrijke rol. Het gaat niet alleen over het schuiven van de dozen, alles draait vooral om zinnige informatie van de zijde van de fabrikanten, ook de seminars en workshops van internationale sprekers dragen bij aan het bijblijven op het vakgebied, het inspireren en aan kennisvermeerdering. Bovendien is de beurs een uitstekende plaats geworden om collega's te zien en contacten op te doen.

Peter Duringhof

Voor de veertiende maal, 'Professional Imaging'

‘Professional Imaging 2013 is weer een nieuwe mijlpaal. Deze onmisbare vakbeurs voor professionele beeldmakers en fotofanaten is inmiddels een traditie aan het worden in het Nederlands taalgebied. Daar waar andere beurzen langzaam verdwijnen tekende zich bij 'Professional Imaging' een groei af. En ook dit maal is vooralsnog geen krimp te bespeuren. Zelfs al zou de wereld onlangs zijn vergaan, de beurs zou nog solide overeind staan. Juist in een tijd als deze is het een must voor de beeldmaker contact te houden met het vak. Ook ditmaal zal er naar verwachting een keur van sprekers over uiteenlopende onderwerpen, seminars en workshops zijn, ongetwijfeld voor elk wat wils. ‘Professional Imaging 2013’ zet, zo is onze verwachting, weer een messcherpe focus neer op het vakgebied.

Europa, van nationaal domein naar taalgebieden

Scott Kelby

Een van de markantste personen uit de wereld van de fotografie is wellicht Scott Kelby. Ook een van de moeilijkst benaderbare mensen. Velen kennen hem als Photoshop- en Lightroom-expert, hij heeft meer dan vijftig boeken op zijn naam staan, geeft zo’n zestig tot zeventig seminars en lezingen per jaar en maakt zich ook zichtbaar met podcasts en andere publicaties. Vraag je fotografen naar Kelby, dan blijkt er verder weinig over hem bekend te zijn. PhotoNmagazine.eu licht een tipje van de sluier op.

Scott Kelby werd geboren in 1960 in Lakeland, Florida. Vanwege zijn interesse voor muziek speelde hij in een rockband. Er moest echter brood op de plank komen en zo werd hij financieel consulent bij Merrill Lynch. “Mijn hele kantoor was behangen met foto’s. Ik hield mij in die tijd veel bezig met reisfotografie, wanneer mijn job dit toeliet. Maar eerlijk gezegd, ik kon soms ‘s nachts niet slapen, want veel van mijn klanten waren al op leeftijd en ik moest adviseren over het beleggen van hun spaargeld. Wanneer de beurs omlaag ging, betekende het meteen een daling van hun maandinkomen. Mijn vrouw vond dat ik eigenlijk niet geschikt was voor dit werk: “Lieverd, je bent te veel begaan met het lot van je klanten, je bent hier niet voor geschapen. En bovendien, zíj willen beleggingen, zij willen geen Scott Kelby, dus laat het los. Je moet iets creatievers gaan doen!”