Piet van den Eynde

Piet van den Eynde

Piet van den Eynde is freelance fotograaf en consulent inzake digitale beeldbewerking. Hij is Adobe Lightroom Certified Expert en schreef het boek ‘Lightroom 3 Ontmaskerd’ en twee Engelstalige eBooks: ‘The Power of Black & White in Adobe Lightroom & Beyond’ over digitaal zwartwit en ‘Making Light: an Introduction to Off Camera Flash’ over het werken met reportageflitsers op locatie.
Daarnaast organiseert hij lezingen en workshops rond digitale fotografie in het algemeen en beeldbewerking in het bijzonder.
http://www.morethanwords.be/blog.

Hausse in fotografiebeurzen

2015 was een opmerkelijk jaar. Niet in de zin dat er zoveel wereldschokkende gebeurtenissen plaats vonden, of revolutionaire zaken waren te beleven. Maar wel, buiten de gevestigde orde, nogal wat ambitieuze roeptoeterij, uitmondend in een boterzachte natriekende veest dan wel in de immense stilte die astronauten uitsluitend in een ruimtelijk vacuüm aantreffen.

Fotografiebeurs op wereldniveau

In Europa zijn er een aantal grote fotografische evenementen. Van wereldfaam is uiteraard de Photokina in Keulen en je zou er in zekere zin ook de IFA elektronicabeurs toe kunnen rekenen, alleen gaat het daar niet uitsluitend over fotografie. Zoals niet alleen door Samsung, die haar eerste CMOS sensor geïntroduceerde, maar ook het oprekken van het vak van fotograaf naar het werken met smartphones. En ook gaat het over digitale communicatie en transmissietechnieken ten behoeve van twitterige zwets en al dan niet bewegende selfies via ether, kabel en satelliet. Maar om het verder te beperken tot fotografie, ook Paris Photo heeft, net als toonaangevende grootschalige evenementen op fotografisch gebied, een bovennationale uitstraling.

Nieuwe features in Lightroom 5 Beta: mijn persoonlijke top-5

Op 16 april heeft Adobe menigeen verbaasd met de release van de publieke beta van Lightroom 5. Lightroom 5 heeft voor elk wat wils: van de door velen gevraagde ‘healing brush’ over automatische perspectiefcorrecties tot ellipsvormige verloopfilters.

Softproofen in Lightroom

Als professionele fotograaf weet je dat een colormanaged workflow essentieel is. Normaal denk je dan aan kalibratie van je scherm en eventueel van je printer en aan het werken met icc printprofielen. Maar zelfs in zo'n colormanaged workflow kan er nog altijd een verschil zitten tussen wat je ziet op je scherm en de print die uit de printer komt gerold. Dat heeft er ondermeer mee te maken dat een scherm enerzijds en een printer/papier/inktcombinatie nu eenmaal andere technologieën gebruiken om het beeld op te bouwen.

Om toch al - op je scherm - een idee te krijgen van hoe zo'n print er zou kunnen uitzien in functie van het gekozen papier kan je al jaren in Photoshop aan softproofing doen: softwarematig proofen. Vanaf de vierde versie van Lightroom kan je dat nu ook in dit pakket - althans gedeeltelijk: softproofing op basis van CMYK profielen (zoals gebruikt in drukpersen) kan niet, maar wie zelf afdrukt op een inkjet-printer kan dat nu in Lightroom. Meer nog: op basis van je softproofing kan je aanpassingen doen op een virtuele kopie van je bestand.

In deze video bekijken we softproofing in Lightroom van naderbij.

Fotoboeken maken en bestellen

Een van de nieuwe features van Lightroom 4 is de mogelijkheid om fotoboeken op te maken en te bestellen, volledig vanuit Lightroom. Momenteel is de keuze van afwerking beperkt tot het Amerikaanse (maar internationaal opererende) Blurb. Het gaat hier om digitaal gedrukte boeken die vooral bij eindconsumenten in trek zijn, maar omwille van het gemak van opmaken en de meer dan behoorlijke afdrukkwaliteit vragen meer en meer professionals zich af of ze niet een dergelijk soort boek als 'instapmodel' in hun assortiment moeten aanbieden.

Met andere woorden, of je nu een amateurfotograaf bent op zoek naar een eenvoudige manier om een fotoboek aan te maken of een professional die zijn aanbod wil uitbreiden, of zelfs maar gewoon wil weten waartoe de eigen klant in staat is, het loont de moeite om de mogelijkheden van Lightroom's Boek module even van naderbij te bekijken.

Indien je geluk hebt dat de verhouding van de Blurb boeken samenvalt met die van jouw eigen boekenleverancier, kan je zelfs het boek opmaken in Lightroom, de pagina's als JPG exporteren en deze dan bij je vertrouwde leverancier als boek bestellen.

De nieuwe 'lossy DNG' opties

Digitale bestanden worden alsmaar zwaarder. Digitale spiegelreflexen bieden vandaag de resolutie die nog maar kort geleden het exclusieve speelterrein van middenformaat camera’s waren. Handig als je al die beeldinformatie en die kwaliteit nodig hebt, maar wat doe je met die zware bestanden als je de resolutie en ultieme beeldkwaliteit niet nodig hebt? Vroeger was de logische optie om te converteren naar JPG.

In Lightroom 4 en Photoshop CS6 heeft Adobe een interessante nieuwe optie voorgesteld: ‘lossy DNG’, die het midden houdt tussen Raw en JPG, zowel qua kwaliteit als qua bestandsgrootte.

Uiteraard niet iets om op je allerbeste bestanden te gaan doen – die houd je beter in het originele Raw (of niet-verlieslatende DNG) formaat bij. Maar de nieuwe DNG-opties kunnen een interessante optie zijn om minder kritische bestanden, die je toch niet wil verwijderen, bij te houden.

Upgraden naar Lightroom 4?

Op de jongste Professional Imaging beurs stelde Adobe Lightroom 4 voor. Hoog tijd dus voor een round-up van de belangrijkste nieuwigheden. Hieronder vind je alvast mijn persoonlijke top-7. De bijdrage over huidretouche-plugins houd je tegoed voor de volgende aflevering.

Terugblik op Professional Imaging

Professional Imaging is weer achter de rug. Wij waren moe maar zeer voldaan. De beurs is niet alleen kijken, maar ook oude en minder oude vrienden ontmoeten, contacten leggen en natuurlijk het magazine promoten: wij hebben 's avonds achter de PC gezeten en zagen een toeloop van bezoekers op PhotoNmagazine.

Op de beurs hebben wij voor de organisatie een (bescheiden) beursblog gemaakt met sfeerimpressies die door Joep Bär een aantal malen rechtstreeks vanuit onze stand op  de beurs op de server werden gezet. Niets aan bewerkt, niets aan gefotoshopt want er was geen tijd voor. Het beursblog is vindbaar op de sponsorpagina van Professional Imaging.

Veel gezien, veel gesproken, veel gehoord. En dan valt er een gat. Nog net geen beurskater. Maar wel een prettige kater met een voldaan gevoel. En ondanks de pessimistische berichten over een haperende economie was de beurs een topper, met een bijna record van 6625 bezoekers. En uit de reacties van de exposanten kon ik opmaken dat deze gemiddeld tevreden tot zeer tevreden waren.

Het gebruik van plugins in een Lightroom-workflow (deel 1)

Lightroom is een workflow-pakket dat tot doel heeft om volume-fotografen snel door een grote hoeveelheid foto’s te laten gaan. Bij het bewerken van reeksen foto’s, kijk ik altijd naar hoe gemakkelijk ik die bewerkingen kan overzetten naar andere, vergelijkbare foto’s.

Dat werkt immers het snelst. Stel dat ik een blauwe lucht heb die donkerder gemaakt moet worden, dan heb ik in Lightroom 3 mogelijkheden: ik kan de Luminantie van het blauwe kanaal verdonkeren in het HSL paneel. Deze stap is mijn eerste keuze, omdat ik zo’n correctie makkelijkst kan synchroniseren naar andere foto’s met een vergelijkbare lucht, zelfs indien de horizon in die foto’s anders gekaderd is.
Het nadeel is dat die correctie al het blauw in de foto zal aanpakken.

Lightroom of Photoshop, moeilijke keus?

Er gaat geen week voorbij, of ik krijg deze vraag wel ergens gesteld op een workshop, in een seminarie of gewoon via het contactformulier op mijn website. Daarom vond ik het een goed idee om er even bij stil te staan.

De vraag ‘Lightroom of Photoshop’ impliceert dat Lightroom en Photoshop alternatieven voor elkaar zijn. Nochtans zijn ze dat niet, net zo min als pakweg Illustrator en InDesign alternatieven zijn.  Alhoewel er wat overlappingen zijn, vooral op het gebied van Raw-conversie, worden Lightroom en Photoshop idealiter samen gebruikt in een workflow, waarbij elk van beide zijn plaats heeft en kent. Zo wordt de vraag niet ‘Lightroom of Photoshop’ maar ‘Wanneer Lightroom, wanneer Photoshop en… wanneer misschien nog iets anders?’

Het Lightroom Eco-systeem

Vanuit mijn praktijk als Lightroom-docent train ik jaarlijks een paar honderd fotografen die met het pakket aan de slag willen. Vaak gebruiken ze al Photoshop en doen ze hun raw-ontwikkeling bijgevolg met Adobe Camera Raw. De vraag rijst dan ook hoe over te schakelen van een Photoshop-centric workflow naar een Lightroom-centric aanpak: het Lightroom eco-systeem.

Lightroom is met zijn vijf modules eigenlijk een combinatie van drie paketten: het is in eerste instantie een beheerspakket, om de groeiende fotocollectie van de volume-fotograaf organisatorisch de baas te kunnen. Het is ook een publicatiepakket, dat de fotograaf toelaat om - zonder naar een andere applicatie over te gaan - bestanden online te zetten, in een diavoorstelling te gieten, of af te drukken. En tenslotte is het - jawel - ook een raw-ontwikkelaar.

Drie Tips voor een efficiënter gebruik van Lightroom

Adobe Photoshop Lightroom, kortweg Lightroom, groeide in korte tijd uit tot hét digitale workflow-pakket voor enthousiaste amateur- en professionele fotografen. Lightroom combineert met zijn vijf modules een centrale database waarin de je als fotograaf je foto's kan beheren en opzoeken (Bibliotheekmodule) een raw-ontwikkelaar (Ontwikkelmodule), waar je pixelgewijs de onderste steen boven kan halen en een drietal publicatiemodules: Diavoorstelling, Afdrukken en Web.

1. Gebruik zo weinig mogelijk Catalogi.