Editie 2012-5

Ontslag wegens Photoshoppen

Twee gebeurtenissen zijn eigenlijk de oorzaak van dit verhaal. Onlangs konden wij in de media lezen dat er ergens een fotograaf op straat was gezet omdat hij hoofdzonde nummer 1 had begaan: photoshoppen in een persfoto. En dat mag nu eenmaal niet van God.

Gisteren kreeg ik een bericht onder ogen dat een prijswinnaar van de prestigieuze ‘2012 National Geographic Photo Contest’, Harry Fish, zijn prijs weer werd ontnomen. De prijswinnende foto gaf een beeld van de voorbereiding van de gebeden aan de Ganges in India.

Een prachtige foto, zeer sfeervol en ietwat mysterieus, ik zou 'm zo aan de muur willen hangen.
Na vele uren en dagen reizen onder de meest beroerde omstandigheden om onder andere deze foto te hebben kunnen maken drong de inhoud van het mailtje van NG na enige tijd tot hem door. Een euforische stemming maakte zich van hem meester. Winnaar van de zware 'Places' categorie!

Irina Ionescu veroordeeld wegens 'kunstfoto's' van minderjarige dochter Eva

Eva Ionesco, geboren in Parijs in 1965 en tegenwoordig actrice, werd vanaf haar 4e tot haar 12e levensjaar door haar moeder Irina Ionesco naakt op de gevoelige plaat gezet. Eva stelde dat de foto's haar jeugd hebben ontnomen, en eiste 200.000 euro van haar moeder.

Ionesco stond in de jaren 70 bekend om haar erotische foto's, en vooral die van haar dochter trokken de aandacht. Zij verschenen in talrijke bladen, waaronder de Europese edities van Playboy en Penthouse.

Ionesco's advocaat hield de rechtbank tevergeefs voor dat er in de jaren 70 een liberaal klimaat heerste waarin veel was toegestaan. Ook zou Eva een persoonlijke vete met haar moeder uitvechten. De rechtbank ging hierin echter terecht niet mee.

Op vijfjarige leeftijd werd Eva het favoriete fotomodel van haar moeder die kennelijk geld en persoonlijke roem rook. Irina Ionesco's erotische foto's van haar kind zijn altijd controversieel geweest. Eva werd ook, naar haar zeggen gedwongen, modelwerk te doen voor andere fotografen zoals Jacques Bourboulon.

Vergeet niet om uw aangifte reprografie 2011 in te dienen!

Beste Auteur,

In oktober ontving u van ons een oproep om uw aangifte reprografie 2011 in te vullen.

Een heel aantal auteurs bezorgden ons al hun aangifte.

We willen de auteurs die hun aangifte 2011 nog niet ingevuld hebben, eraan herinneren dit nog te doen voor 31/12/2012.

Vul uw aangifte in

Indien u voor de aangifte van uw visuele werken kiest voor de "papieren" aangifte, dan kan u terecht op onze website, in de rubriek Reprografie.

Uiteraard blijft de meest eenvoudige en snelle oplossing het online invullen en indienen van uw aangifte. Het volstaat om via www.sofam.be te klikken op 'online aangifte' en de aangifte zo in te vullen.

Tot uw dienst

Voor bijkomende uitleg, of indien u moeilijkheden ondervindt bij het indienen van deze aangifte, aarzel niet contact met ons op te nemen (02 726 98 00).

Voor de veertiende maal, 'Professional Imaging'

‘Professional Imaging 2013 is weer een nieuwe mijlpaal. Deze onmisbare vakbeurs voor professionele beeldmakers en fotofanaten is inmiddels een traditie aan het worden in het Nederlands taalgebied. Daar waar andere beurzen langzaam verdwijnen tekende zich bij 'Professional Imaging' een groei af. En ook dit maal is vooralsnog geen krimp te bespeuren. Zelfs al zou de wereld onlangs zijn vergaan, de beurs zou nog solide overeind staan. Juist in een tijd als deze is het een must voor de beeldmaker contact te houden met het vak. Ook ditmaal zal er naar verwachting een keur van sprekers over uiteenlopende onderwerpen, seminars en workshops zijn, ongetwijfeld voor elk wat wils. ‘Professional Imaging 2013’ zet, zo is onze verwachting, weer een messcherpe focus neer op het vakgebied.

Europa, van nationaal domein naar taalgebieden

Ballen in de boom, het verdwijnen van GW

Zo net voor de Kerst is het de bedoeling dat iedereen vervuld is met warme gedachten, gezelligheid is troef. Behalve vrede op aarde, veilig vuurwerk en ballen in de boom zal er gezelligheid heersen.

De afgelopen week was er iets toch wel schokkends. Er verdween weer een stuk traditie. Een deel van iets dat bepalend is of was voor sommige collega fotografen en zeker voor mijzelf omdat het grafische vak onze beroepsgroep nauw raakt. Op de voorpagina van het 'GW', voorheen het 'Grafisch Weekblad', een afscheidsartikel van de redactie dat het 'GW' ophoudt te bestaan: 'Het GW stopt er mee'.

Nu ben ik weliswaar tegenwoordig een digitale hoofdredacteur, volgens een goede bekende uit het grafische vak heb ik nog steeds drukinkt in mijn aderen. Dit is waar, ik weet nog hoe ik, lang geleden, de eerste door mij bij elkaar gefotografeerde brochure van de pers zag komen. De foto's waar je met veel aandacht aan had gewerkt zag je in seconden in duizendvoud langsglijden. Ineens voelde ik de macht die een fotograaf heeft, jouw product dat de hele wereld over kan gaan. En ik voelde een heilig respect voor die mannen die hier zorg voor droegen.

Foto's citeren op een 'Belgische' website

Collega De Jong heeft ooit een foto gemaakt van Jan Wauters die Jan Mulder interviewt. In 2010 verscheen er een biografie over Jan Mulder bij uitgeverij 'De Buitenspelers'. De biografie is geschreven door verschillende auteurs, onder wie W., die het hoofdstuk over de Brusselse jaren van Jan Mulder heeft geschreven. W. is auteur van boeken over voetbal en over artikelen over sport die worden gepubliceerd in Vlaamse en Nederlandse kranten, tijdschriften en op websites.

Nederland: Van fotografenorganisaties naar fotografenreorganisaties?

Of het door de crisis komt die iedereen elkaar loopt aan te praten, of omdat het bij een nieuwe generatie fotografen aan organisatiezin ontbreekt, het is niet duidelijk aan te geven waarom de ledenaantallen bij enkele organisaties rampzalig terugliepen. Een trend die al een tweetal jaren gaande is. Zo moest helaas de BIPP al weer enige tijd terug het loodje leggen door een afnemend ledenbestand.

Fuseren een oplossing?

Ook bij de DIPP en bij Colour Art Photo zag het er al niet anders uit, terwijl dit toch organisaties waren met behoorlijk wat kwaliteit. Kwaliteit kan echter niet opboksen tegen teruglopende ledentallen Uiteindelijk is er besloten om samen op te gaan in één organisatie, het Master Photographers Network was op 1 juli 2012 een feit.

Hyperlinke soep zorgt voor prejudiciële vragen

Wordt de hyperlinke soep niet zo heet gegeten als zij was opgediend? We zullen de antwoorden op de prejudiciële vragen van de Zweedse rechter hiervoor moeten afwachten.

De uitspraak van de Nederlandse rechter inzake Playboy-GeenStijl waar werd uitgemaakt dat het plaatsen van een hyperlink naar de Playboy-foto’s van Britt Dekker op de website van GeenStijl aangemerkt kon worden als een auteursrechtinbreuk, krijgt een Europees vervolg.

In Zweden hebben vier journalisten de zoekmachine Retriever aangesproken wegens inbreuk op hun auteursrechten.[1] Retriever verwijst haar betalende leden naar artikelen die door de journalisten zijn geschreven zonder de journalisten een vergoeding te betalen voor het beschikbaar stellen van de artikelen. Retriever ontvangt voor deze ‘service’ naast het abonnementsgeld ook een vergoeding voor ieder geconsulteerd artikel.
Retriever verweert zich met de stelling dat zij slechts een lijst met treffers en de bijbehorende links openbaar maakt, waarna de artikelen via een andere site worden geopend. Retriever ‘verwijst’ kort gezegd dus slechts naar de vindplaats van de artikelen.

handtekening op de foto

handtekening op de foto
hoe groter,
hoe bombastischer het lettertype,
hoe donkerder de kleur,
hoe storender de plaats,

Jasmine Debels

Het laatste huis in een doodlopende straat, middenin de maïsvelden te Heusden bij Gent. Nog voor ik kan aanbellen, opent Jasmine Debels de deur. “Ik had je horen aankomen”, zegt ze. “Er is hier niet zoveel passage, en wanneer er eens iemand komt, dan hoor en zie ik die meteen. Ze ontvangt me met koffie en gebak. “Ik had me je anders voorgesteld,” zegt ze. “Hoe dan?” vraag ik. “Wel, euh, minder..., meer..., minder zwaar, zal ik zeggen.” We lachen. Wanneer ik het kruimelige zandkoekje in de koffie dop en vervolgens met veel smaak in mijn mond stop, zeg ik dat dit alles verklaart. “Soms bouw je een idee op over iemand, aan de hand van beelden op Facebook of zo,” zegt Jasmine. “Ook de stem die je aan de telefoon hoort, klopt niet altijd met het beeld dat je je daarbij vormt. Mensen zijn het enige dat me interesseert. Ik ga graag in contact met hen en ik neem de tijd om foto’s te maken. Dat doe ik door eerst met hen te praten.”

China

iPad is een computer

Haarlem, 4-12-2012

De rechtbank Haarlem heeft geoordeeld dat een iPad een computer is. Een werkgever heeft aan al haar werknemers een iPad met mobiel-internetdatakaart verstrekt. In geschil is of de iPad belastingvrij, dat wil zeggen zonder inhouding van loonheffing, aan de werknemers kan worden verstrekt. Daarbij is van belang onder welke bepaling van de Wet op de loonbelasting 1964 de iPad geschaard kan worden. Valt de iPad onder het begrip “telefoon, internet en dergelijke communicatiemiddelen”, dan kan de iPad belastingvrij worden verstrekt als het zakelijk gebruik van meer dan bijkomstig belang is. Is de iPad meer een met een computer vergelijkbaar apparaat, dan kan de iPad alleen belastingvrij worden verstrekt als de Ipad geheel of nagenoeg geheel zakelijk wordt gebruikt. Als aan de voorwaarden voor belastingvrije verstrekking niet wordt voldaan¸ dient loonheffing te worden geheven over de waarde van de iPad.

Roerende voorheffing op auteursrechten blijft 15%

SOFAM juicht het voornemen van de regering toe om de belasting op auteursrechten te verhogen alsnog te herzien.

De geplande verhoging, die pas begin deze week aan het licht kwam, lokte de afgelopen dagen een storm van protest uit. Artiesten en auteurs trokken aan de alarmbel, terwijl SOFAM samen met de beheersmaatschappijen en de betrokken beroepsverenigingen uit de creatieve sector één front vormde om de belangen van haar leden te verdedigen.

QEP kwalificaties 2012

2 december 2012

Tijdens de 26e sessie van de FEP European Qualifications zijn vijf Master QEP's en 15 QEP's uitgereikt.

De Master QEP werd uitgereikt aan:

  • Bernard Audry, France, Master QEP
  • Pino Coduti, Italy, Master QEP
  • José Cruz, Portugal, Master QEP
  • Clemente Jimenez Santander, Spain, Master QEP
  • Kurt Vansteelant, Belgium, Master QEP

Een QEP kwalificatie ontvingen:

  • Sarah Araújo, Portugal, QEP Portrait
  • Annunziata Borrelli, Italy, QEP Wedding
  • Ferenc Cegledi, Hungary, QEP Landscape
  • Rino Cordella, Italy, QEP Wedding
  • Pal Csillag, Hungary, QEP Theatre Photography
  • Johan De Gussem, Belgium, QEP Portrait
  • Daniel Ferreira, Portugal, QEP Wedding
  • Claude Fougeirol, France, QEP Nude
  • Petri Olli, Finland, QEP Portrait
  • Alfonso Lorenzetto, Italy, QEP Wedding
  • Eduardo Pimenta, Portugal, QEP Wedding
  • Markus Schmuck, Austria, QEP Sport
  • Kurt Vansteelant, Belgium, QEP Architecture
  • Kurt Vansteelant, Belgium, QEP Illustrative
  • Jos Verhoogen, Belgium, QEP Reportage

Drie Belgische fotografen gekwalificeerd

Bij de gekwalificeerden waren drie Belgische fotografen, Johan de Gussem, Jos Verhoogen en Kurt van Steelant. Voor de laatste geldt dat het uitzonderlijk is dat tijdens een kwalificatieronde aan één fotograaf een Master QEP en twee QEP's worden uitgereikt.